Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > За начинаещи Започни нова тема

Мнооого гореща тема! Болничен без право на обезщетение - първия ден?

Страница 1 от [2] 12»

 Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 13:05

Колеги, моля за помощ - Имам служител, който няма необходимия 6 месечен стаж а е с болничен и съответно няма право на обезщетение. Та в случая първия ден трябва ли да е за сметка на работодателя се чудя аз или не?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:06

Какво общо има първия ден от работодател с изплащането на болничния?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? петрова (гост) 20.05.2009 13:07

Да, трябва

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 13:07

ЛС, логичен въпрос задава Гери, знаеш :)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:08

да -трябва, но дали да има сума ??

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:09

Аз също, кака му ;))))))

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 13:09

тук вече питането на бъзичка излишно ми се вижда

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:09

ЛС, как да няма общо - та нали този ден е част от цялото, а обоснови се , моля те , не съм имала такъв случай,

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:10

Работничка с 2 месеца осигурителен стаж се разболя. Трябва ли работодателят да и плаща първия ден, след като тя няма право на обезщетение за болничния
02-04-2007
Eмил Мирославов - Директор Дирекция "Трудово право и обществено осигуряване" Отговор

Уважаема г-жо Василева,
Съгласно новата редакция на чл. 40, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/, осигурителят изплаща на осигуреното лице за първия ден от временната неработоспособност среднодневното брутно възнаграждение за месеца, в който е настъпила неработоспособността, но не по-малко от среднодневното уговорено възнаграждение. Разпоредбата се прилага само за случаите, когато временната неработоспособност е настъпила след 31.12.2006 г.
Според чл. 40, ал. 4 от КСО за първия работен ден от настъпването на временната неработоспособност работодателят изплаща трудово възнаграждение, а не парично обезщетение за временна неработоспособност за всеки период на временна неработоспособност. Не е необходимо наличие на 6 месечен осигурителен стаж за изплащане на първия ден от временната неработоспособност.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:11

Ако извършим систематично тълкуване на закона- лицетоняма право на обезщетение.
Някой хора, които не умеят да тълкуват правилно, считат,че има право и от там произтичат проблемите.
Сложи му 1 ден, да ти е мирна главата, доката в системата на НАП и НОИ заработят юридически по-грамотни хора.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:12


Коментар по промените в соц. осиг. през 2007год - Йосиф Милошев
Публикуван в "Наръчник на икономиста" кн.4/2007 - Социално осигуряване.

От 1 януари 2007г. съгл.чл.40 , ал.4 КСО за първия ден на врем. нетрудоспособност осигурителят изплаща на осигуреното лице среднодневното възнаграждение за съотв. месец.Върху това възнаграждение се внася ДОД и осиг. вноски по общия ред.За изплащане на възнаграждението не се изисква лицето да има 6 месеца осигурителен стаж. и т.н.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:13

МЕРСИ ЛС


КАФЕ ?? ИЛИ НЕЩО ОТЛЕЖАЛО??

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:13

Бира с цаца ;)))))

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? § 22 Профил 20.05.2009 13:15

Ако извършим систематично тълкуване на закона- лицетоняма право на обезщетение.

Абе за НОИ обезщетение а за работодателя "възнаграждение" ..... ма то закон ли е да го опишеш?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:15

ЕХ , ся, доморето ли ида , милост , криза е

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:16

ЛС, колкото и мненияда посочиш-чужди, това не променя факта,че щом лицетоняма право на обезщетение, то няма право наобезщетение нито от работодател, нито от НОИ.
Фактът,че обезщетението от работодател е в алинея, следваща алинеята, уреждаща субективното право като ФС, сам по себе си говори.
Имаш право на обещтенетие- имаш право и от работодател и от НОИ.
Нямаш право наобезщетение (липсва субективното право, поради липса на елемент от ФС), нямаш право на обезщетение - нито от работодател , нито от НОИ.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:18

хъм, ами сега ?? кой е прав ?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? мими (гост) 20.05.2009 13:18

ЛС, не че не ти вярвам, но се замислих над израза работодателят изплаща трудово възнаграждение, а не парично обезщетение за временна неработоспособност . Нали във връзка с данъка върху доходите първия ден се тълкуваше като обезщетение и за това няма ДОД
Тези отговори на компетентни лица понякога са по-объркани от самите закони...
Но нищо не може да ме учуди... Днес една госпожа, синдикалистка, се изцепи по телевизията, че много от съкращенията ставали по чл.325 и хората нямали право на обезщетение за безработица...

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? бъзичка (гост) 20.05.2009 13:19

Гери , какво ще направиш? не е лошо да научим

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Пламен61 Профил 20.05.2009 13:19

Да го .... кам . на т.нар. законодатели, които пишат законите с някои други части на тялото си :)))

Чета КСО и от него излиза, че лице без 6-месечен стаж, няма право на обезщетение.
Моите уважения към авторите на коментарите, но това не са нормативни актове, нали ?
Впрочем в единия коментар се споменава нещо за ДОД, май :)))))

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? мариянка (гост) 20.05.2009 13:21

е ако не му начислите първия ден на това лице ,ще има само един резултат - писъмце от НОИ, но няма да е любовно.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:21

Чл. 40. (1) (доп., ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г., изм., ДВ, бр. 109 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) Осигурените лица за общо заболяване и майчинство(ОЗМ) имат право на парично обезщетение вместо трудово възнаграждение за времето на отпуск поради временна неработоспособност и при трудоустрояване, ако имат най-малко 6 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск. Изискването за 6 месеца осигурителен стаж не се отнася за лицата, ненавършили 18-годишна възраст.


(4) (изм., ДВ, бр. 64 от 2000 г., изм., ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Осигурителят изплаща на осигуреното лице за първия работен ден от временната неработоспособност среднодневното брутно възнаграждение за месеца, в който е настъпила временната неработоспособност, но не по-малко от среднодневното уговорено възнаграждение.


Та къде виждате противоречие не разбрах? Нещо общо да има между двете алинеи? НЕкъде в ал.4 да видяхте изискване за 6м осиг.стаж?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:22

Пламене, точно това е проблемът обаче.
Юридическата некомпетентност на НОИ, НАП и тълкуващите закона ни налага, понякога да вършим закононарушения.
Как да обеснявам на клиентите при една ревизия, кой е крив и кой прав. Те въобще неискат да чуват за повдигане на спора пред съд.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:25

ЛС, много общоима, ама ти не говиждаш.
Защо според теб ал.4 е в този член, а не в някой друг?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? прост (гост) Профил Изпрати email 20.05.2009 13:25

солидарен с blajena аз...
и друг е смисълът на думата "възнаграждение" в цитираната алинея струва ми се
а за подредбата на нормативните актове дума няма да отварям :)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:26

А нееееееееееееееее , не искам пак ;))))))))
Блажена, ти плащаш или не първи ден? Ето това е въпроса. Съгласен, не съгласен, някой мнение да ти иска? Претенциите там при ония зад коня в Софето ;)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 13:28

грешиш, ЛС, тия са пред коня :)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Пламен61 Профил 20.05.2009 13:28

ЛС, много те уважавам и харесвам :), но не оправдавай нескопосано написаните нормативни актове ?
Как да нямат нищо общо, дори само формално погледнато са алинеи от един и същи член.
Впрочем защо не пейстна алинея втора ?
(2) (Изм. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 109 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) Осигурените лица за трудова злополука и професионална болест имат право на парично обезщетение за трудова злополука или професионална болест, както и на обезщетение при трудоустрояване в тези случаи независимо от продължителността на осигурителния стаж.


В нея законодателят изрично е посочил, че няма значение дали лицето има или няма 6 месеца стаж
Но за ал. 4 само може да гадаем.
Да не си припомняме пък мъдрите мисли относно това дължим ли беше ДДФЛ или не върху това "възнаграждение" :)

Ще го платим първия болничен, разбира се, но не е там работата, а че не е написано ясно.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:29

ЛС, това не е аргумент- плащам или не.
Понякога плащам, понякога - не.
Важното е кое е законовоот положение, а то е,че не седължи обезщетение на лице, което няма 6 м. осигурителен стаж катоосигурено за риска ОЗМ.
Нямам нужда да заявявам претенциите си никъде.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 13:31

след Пламен, едно лс ше копна само:
# 20.05.2009 13:22] *************: "Осигурителят изплаща на осигуреното лице за първия работен ден от временната неработоспособност среднодневното брутно възнаграждение за месеца, в който е настъпила временната неработоспособност, но не по-малко от среднодневното уговорено възнаграждение." - де пише "ако има право на обезщетение"? :)
# [20.05.2009 13:23]*********: # [20.05.2009 13:24] на_Дришльо_кака_му: къф са праиш па ти :)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:31

Ако не платиш и пуснеш Д1 без ден от осигурител, ще получиш писъмце от НОИ и пак ще го платиш, Блажена.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 13:33

ЛС, порочната практика не е законово положение, мила.
При толкова години стаж, се учудвам,че не си го научила.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:34

И не искам да го уча.

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? прост (гост) Профил Изпрати email 20.05.2009 13:35

ЛС,
това, че неточно е формулиран размерът на обезщетението, изплащано от работодател не значи струва ми се, че му се изплаща възнаграждение......

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 13:39

№ 11-03-22 от 11.02.2007 г. относно прилагането на чл. 24, ал. 2, т. 14 от ЗДДФЛ във връзка с чл. 40, ал. 4 от КСО
МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
чл. 2,

чл. 40 КСО,


чл. 24 ЗДДФЛ

По повод писмено запитване, постъпило в Централно управление на Националната агенция за приходите, заведено с вх. № 11-03-22/8.02.2007 г., се изразява следното становище:

На основание чл. 24, ал. 2 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), в облагаемия доход от трудови правоотношения не се включват обезщетенията и помощите по част първа от Кодекса за социално осигуряване (КСО). В част първа на КСО се уреждат обществените отношения, свързани с държавното обществено осигуряване при общо заболяване, трудова злополука, професионална болест, майчинство, безработица, старост и смърт.


С императивната разпоредба на чл. 2, ал. 1 от КСО е гарантирано правото на осигурените лица да получават обезщетения при временна неработоспособност. По-конкретно правилата за изплащане на такива обезщетения са регламентирани в Раздел I, глава четвърта "Обезщетения" на първа част от КСО. В тази връзка на основание чл. 40, ал. 4 от КСО, осигурителят изплаща на осигуреното лице за първия работен ден от временната неработоспособност среднодневното брутно възнаграждение за месеца, в който е настъпила временната неработоспособност, но не по-малко от среднодневното уговорено възнаграждение.


Предвид гореизложеното сумата по чл. 40, ал. 4 от КСО има характер на обезщетение по смисъла на част първа от КСО и на основание чл. 24, ал. 2 от ЗДДФЛ същата не следва да се включва в облагаемия доход от трудови правоотношения.


ЗАМ. ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА НАП: (п) Кр. Стефанов

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 13:42

Леле каква дискусия само се заформи... Благодаря на всички които се отзоваха, а какво ще правя ли - ами мисля да си "вържа гащите" с първия ден за сметка на работодателя

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ени Профил Изпрати email 20.05.2009 13:48

имах такъв случай и пуснах работника в неплатен отпуск много ли съм сгафила?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 14:57

Ени, не си поне според консултантката на НАП с която говорих преди малко - каза, че щом лицето няма необходимия стаж първия ден се пуска като неплатен отпуск и ме обърка съвсем......

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 15:00

Гери, не го отразявай като неплатен отпуск първия ден от болничния

приказваме си и си пишем тук, но не от нас зависи, та ... изплати го, така де... възнагради с надница боледуващия

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 15:13

Ха сега как да процедирам....... Имам още седмица да помисля и да коментирам с колеги, но има логика и с неплатения отпуск......

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 15:15

но има логика и с неплатения отпуск...... - никаква

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 15:16

поне според консултантката на НАП с която говорих преди малко - каза, че щом лицето няма необходимия стаж първия ден се пуска като неплатен отпуск

Тези от кога станаха компетентни за неща, които касаят НОИ!?!?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 15:23

Поправи ме ако греша - все пак подаваме Д1 в НАП и това как ще подам данните за служителя има значение

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? ЛС Профил 20.05.2009 15:24

Да, и?

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? blajena Профил 20.05.2009 15:29

Гери, докато НОИ и НАП не се научат да тълкуват закона, съветвам те да направиш следното:
1. Слагаш му 1 ден от работодател (макар да нямаш законово основание)
2. Попълваш Д1. този ден в т.16 а.
3. Спестяваш си следващи неприятности при ревизия на осигуровки .
При предаването н НОИ на болничния, посочи ориентировачна дата, кога лицето ще придобие този 6 м. стаж.
Успех!!!

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 15:31

Според служителка на НОИ тях казуса ги касае дотолкова че лицето няма право на обзещетение, а от татм нататък ме препрати в НАП и според нея те са по-компетентни какво да го правя този първи ден

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? Гери (гост) 20.05.2009 15:33

blajena - благодаря ти за съвета, най -разумно е да постъпя така както ти предлагаш, съответно и най-сигурно

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? на_Дришльо_кака_му Профил 20.05.2009 15:33

съгласна с blajena и аз :)

без тази част: При предаването н НОИ на болничния, посочи ориентировачна дата, кога лицето ще придобие този 6 м. стаж.

:)

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? гост (гост) 20.05.2009 15:33

Аз подкрепям ЛС,имах такъв случай миналият месец.
 

 RE: Болничен без право на обезщетение - първия ден? гост (гост) 20.05.2009 15:35

Имам подобно питане.Работя с програмен продукт плюс-минус,когато вкарам отсъствието като отсъствие за общо заболяване програмата ми изкарва първи ден за с/ка на работодателя, а останалите като болничен без трудов стаж,но защо без трудов стаж,това време,нищо че лицето няма 6 мес. осиг. стаж все пак не се ли зачита за трудов стаж?
реклама
Нагоре
Страница 1 от [2] 12»

ODIT.info > Дискусия > За начинаещи