Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения Започни нова тема

Мнооого гореща тема! Право на обезщетение за неползван отпуск

 Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 20.11.2014 15:20

Здравейте, въпросът ми е следния :
Освобождавам работник, дължа му обезщетение за неползван платен годишен отпуск за 2014 г. пропорционално, 10 дни от 2013 година, които бяха отложени, но същия има и още 5 дни за 2013 г. които останаха неползвани. Въпросът ми е - тези 5 дни дължими ли са като обезщетение, поради това че не са засегнати от давностен срок, въпреки че 01.01.2014 г. той е загубил право да ги ползва ?

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Ани1 Профил 20.11.2014 15:49

Да, дължите и за 5-те дни обезщетение

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 20.11.2014 16:02

Но лицето няма право да ги ползва в настоящата ? Отговор на Ани1(20.11.2014 15:49):

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 20.11.2014 16:03

Драги дами,
учителка съм. На 15.09.2014 започнах работа на половин щат /4 часа/. Имам 62 дни отпуска годишно. За 2014 ми се падат 17 дни, които директорката каза, че не мога да използвам и ще загубя 7 дни. Причината била, че нямам 8 месеца, а аз имам 18 ГОДИНИ стаж като учител. Бихте ли ми казали на кой документ да се позова? Благодаря

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 20.11.2014 16:04

Имате право на отпуск категорично, позовете се на чл. 155 от Кодекса на труда.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Ани1 Профил 20.11.2014 16:06

Да, но са дължими като обезщетение, защото давностния им срок не е минал


Документиране на изгубено по давност право на отпуск
Отговаря Гошо МУШКАРОВ - д-р по икономика
Трудово право
Как следва да се оформи документално изгубеното право на платен отпуск, когато лицето за 2013 г. има неизползвани 15 дни? Десет дни ще прехвърли за 2014 г., а за останалите 5 дни работодателят трябва да пусне заповед или друг документ?

При наличие на важни производствени причини работодателят може да отложи за следващата календарна година ползването на до 10 работни дни от платения годишен отпуск. По уважителни причини въз основа на писмено искане от работника или служителя и със съгласието на работодателя може да се отложат също до 10 работни дни платен отпуск. Общо по реда на чл. 176, ал. 1, 2 и 3 от КТ може да се отложи ползването на част от платения годишен отпуск в размер не повече от 10 работни дни, които могат да бъдат включени в заявката за ползване на платения отпуск през следващата година.
В съответствие с разпоредбата на чл. 176а, ал. 1 от КТ неизползваните дни платен годишен отпуск може да бъдат ползвани до изтичане на две години от края на годината, за която се полагат, независимо от причините за това. Ако трудовият договор бъде прекратен в този период, тези дни подлежат на парично обезщетяване от работодателя по реда на чл. 224 от КТ.
В конкретния случай неизползваните до края на 2013 г. дни платен годишен отпуск могат да бъдат ползвани, както следва:
- ако по реда на чл. 173 от КТ са отложени 10 работни дни платен отпуск, те могат да бъдат ползвани в графика за отпуските през 2014 година, а останалите 5 дни - до 31.12.2015 г.;
- ако няма отложени дни отпуск, всички 15 дни могат да бъдат ползвани до 31.12.2015 г. или обезщетени, ако трудовият договор бъде прекратен до тази дата.


Отговор на ElicaMM(20.11.2014 16:02):
ElicaMM каза:
Но лицето няма право да ги ползва в настоящата ?

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 20.11.2014 16:10

И Наредбата за работното време, почивките и отпуските.
Много работодатели, особено в частния сектор злоупотребяват с това. Изискващият се трудов стаж в размер на 8 месеца е за постъпващите за първи път на работа -те би следвало да имат отработени 8 месеца за да придобият право на платен отпуск. Какво би станало ако на всяко ново работно място се изискват 8 месеца трудов стаж за да се ползва отпуск ??? Отговор на ElicaMM(20.11.2014 16:04):

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 20.11.2014 16:44

моля Ви за отговор

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск zelenata Профил 20.11.2014 16:48

Коментарът от 16.10 е отговор на въпроса Ви

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 20.11.2014 16:50

благодаря за отговора. Все пак няма да мога да ползвам всичките 17 дни. Ще загубя ли тези 7 дни, които са над 10.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск b0b0 Профил 20.11.2014 18:51

Дори и да не ги ползвате, ще получите обезщетение като напуснете някой ден.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Blajena71 Профил 20.11.2014 18:58

Е да де, ама не е баш така , защото няма да получи обезщетение, ако напусне след 31.12.2015

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск mariya07 Профил 21.11.2014 10:38

за да не отварям нова тема.
Примерно:на работник от 2013г. му останаха 13 р.д. пл. отпуск. той прехвърли 10 в 2014, но тази годима отново не успя да си ползва целия за 2014 -(останаха 9 р.д.),та камо ли и прехвърлената от 2013. И сега как да процедираме с новото прехвърляне-Молба за прехвърляне на 9 от 2014г. в 2015г. или нещо друго. Знам че до 31.12.2015г. ще ги ползва.
казвам примерно защото имаме много такива при нас и аз в самата програма отпуските си ги оставям към годината за която се полагат, нищо че са прехвърлени за следващата. Надявам се, че сега като видят че в края на 2015г. ще ги загубят да се постреснат малко, че има и такива, които злоупотребяват с отлагането.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 21.11.2014 11:03

Аз процедирам така :
Със заповед на работодателя отлагам всички отпуски по производствени причини или по молби на работниците в размер до 10 дни, а останалите над 10 ги описвам в справка за мен, за да знам и в графика за следващата година отразявам само до 10. Останалите стоят на изчакване. Постоянно ги информирам за неползвания размер на отпуска им за да знаят че ще ги загубят. Следя това постоянно.

Отговор на mariya07(21.11.2014 10:38):
mariya07 каза:
за да не отварям нова тема.
Примерно:на работник от 2013г. му останаха 13 р.д. пл. отпуск. той прехвърли 10 в 2014, но тази годима отново не успя да си ползва целия за 2014 -(останаха 9 р.д.),та камо ли и прехвърлената от 2013. И сега как да процедираме с новото прехвърляне-Молба за прехвърляне на 9 от 2014г. в 2015г. или нещо друго. Знам че до 31.12.2015г. ще ги ползва.
казвам примерно защото имаме много такива при нас и аз в самата програма отпуските си ги оставям към годината за която се пол...

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск mariya07 Профил 21.11.2014 11:12

[[citat]]
ElicaMM каза:
Аз процедирам така :

Въпросът ми е за тези, които с молба от 2013 са прехвърлени в 2014, но не са използвани. Ще трябва ли отново молба за прехвърляне? и примерно може ли да има прехвърлени от 2013 - 10 р.д. и от полагаемия за 2014г. -10 р.д. (общо 20). Доста омотано, а и в края на год. е юруш на черешета :)) Отговор на ElicaMM(21.11.2014 11:03):

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Ани1 Профил 21.11.2014 11:15

А защо първо не изчистиха дните от 2013 и след това от 2014?
Сега щяха да имат 9 дни от 2014 и спокойно щяха да ги прехвърлят

Отговор на mariya07(21.11.2014 11:12):
mariya07 каза:
[[citat]]
ElicaMM каза:
Аз процедирам така :

Въпросът ми е за тези, които с молба от 2013 са прехвърлени в 2014, но не са използвани. Ще трябва ли отново молба за прехвърляне? и примерно може ли да има прехвърлени от 2013 - 10 р.д. и от полагаемия за 2014г. -10 р.д. (общо 20). Доста омотано, а и в края на год. е юруш на черешета :))

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 21.11.2014 11:27

Точно това правя, пускам им първо отложените до 10 дни за миналата, а след това за настоящата 2014 г. В момента изчиствам отпуските за да останат до 10 дни, които ще отложим в 2015 г.

Отговор на Ани1(21.11.2014 11:15):
Ани1 каза:
А защо първо не изчистиха дните от 2013 и след това от 2014?
Сега щяха да имат 9 дни от 2014 и спокойно щяха да ги прехвърлят


 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Ани1 Профил 21.11.2014 11:30

Питането ми беше към mariya07

Отговор на ElicaMM(21.11.2014 11:27):
ElicaMM каза:
Точно това правя, пускам им първо отложените до 10 дни за миналата, а след това за настоящата 2014 г. В момента изчиствам отпуските за да останат до 10 дни, които ще отложим в 2015 г.


 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск mariya07 Профил 21.11.2014 11:49

[[citat]]
Ани1 каза:
Питането ми беше към mariya07

Дори и да бях изчистила първо 2013 пак щяха да останат 19, а не 9 и отново по старата схема. При нас има заповед първо да се изчиства настоящата година и след това старите. Това е с оглед да се стимулират работниците да си ползват отпуските, защото винаги има хитреци, които не им се стои в къщи (държат си ги "за всеки случай") и все не си ги ползват, а и с оглед провизирането предполагам. Отговор на Ани1(21.11.2014 11:30):

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Ани1 Профил 21.11.2014 11:54

Прехвърлят 10 за 2014. Тези дни ги залагате в графика за отпуски
Старите / от 2013/ стоят, без да ги залагате в графика за ползване. Лицата могат да ги ползват до края на 2015

Отговор на mariya07(21.11.2014 11:49):
mariya07 каза:
[[citat]]
Ани1 каза:
Питането ми беше към mariya07

Дори и да бях изчистила първо 2013 пак щяха да останат 19, а не 9 и отново по старата схема. При нас има заповед първо да се изчиства настоящата година и след това старите. Това е с оглед да се стимулират работниците да си ползват отпуските, защото винаги има хитреци, които не им се стои в къщи (държат си ги "за всеки случай") и все не си ги ползват, а и с оглед провизирането предполагам.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 21.11.2014 16:05

благодаря, аз съм на срочен договор до 30.06.2015
Отговор на b0b0(20.11.2014 18:51):
b0b0 каза:
Дори и да не ги ползвате, ще получите обезщетение като напуснете някой ден.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 21.11.2014 16:08

благодаря, аз съм на срочен договор до 30.06.2015. Да разбирам ли, че ще ги загубя по давност след 2 години? Тези 17 дни са за 2014 година.
Отговор на Blajena71(20.11.2014 18:58):
Blajena71 каза:
Е да де, ама не е баш така , защото няма да получи обезщетение, ако напусне след 31.12.2015

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск blajena Профил 22.11.2014 17:32

Отговор на lilikrasa(21.11.2014 16:08):
lilikrasa каза:
благодаря, аз съм на срочен договор до 30.06.2015. Да разбирам ли, че ще ги загубя по давност след 2 години? Тези 17 дни са за 2014 година.


Неползваните дни за 2014, 10 дни отложени ли са?
Ако са отлажени- ползвате, ако не са, ще бъдете обезщетени за всичките 17 дни за 2014

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск blajena Профил 22.11.2014 17:33

Нищо няма да загубите. Без основание директорката Ви е отказала отпуска. Ако не Ви ги заплатят догодина, ще ги съдите и ще си платят.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск renivl Профил 22.11.2014 18:46

Ако не ползувате поне 7 дни до края на 2014 година,губите ги.Аз бих ви препоръчала да подадете жалба в ИТ и мисля,че нямате много време.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск lilikrasa Профил 22.11.2014 19:56

благодаря на всички за отговорите.

Отговор на blajena(22.11.2014 17:33):
blajena каза:
Нищо няма да загубите. Без основание директорката Ви е отказала отпуска. Ако не Ви ги заплатят догодина, ще ги съдите и ще си платят.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск Blajena71 Профил 22.11.2014 22:37

Отговор на renivl(22.11.2014 18:46):
renivl каза:
Ако не ползувате поне 7 дни до края на 2014 година,губите ги.Аз бих ви препоръчала да подадете жалба в ИТ и мисля,че нямате много време.


Глупости- губи ги.
Хем си некомпетентна, хем консултираш.
Правото на ползване се преклудира, но правото на отпуск -не и на 30.06 при прекратяване договора има право на обезщетение за целия неползван отпуск.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск sonq89 Профил Изпрати email 23.11.2014 02:38

Здравейте! Искам да Ви попитам започнах миналата година работа като начална учителка на 15.09.2013г. Нямам натрупан трудов стаж имам ли право да ползвам тези 17 дена отпуск от 2013г. след като вече съм направила 8 месеца там или нямам право да ги ползвам?
И друго което ме интересува е колко време мога да ползвам неплатен годишен отпуск,ако договора ми е постоянен? БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск mehana Профил Изпрати email 23.11.2014 13:06

Неплатен отпуск с право на трудов и осигурителен стаж-30 работни дни в една календарна година.

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 24.11.2014 09:52

Първо да уточним : постъпвате за първи път на работа и нямате никакъв трудов стаж или на това работно място. Отговор на mehana(23.11.2014 13:06):
 

 RE: Право на обезщетение за неползван отпуск ElicaMM Профил 24.11.2014 09:56

От Наредбата за работното време, почивките и отпуските
Чл. 22. (Изм. - ДВ, бр. 54 от 2001 г.) (1) (Предишен текст на чл. 22, доп. - ДВ,
бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Всеки работник и служител, който има
най-малко 8 месеца трудов стаж, придобива право да ползува платен годишен
отпуск по чл. 155 и 156 КТ. Когато 8-месечният трудов стаж е придобит през
първата година на работа на работника и служителя, той има право на платен
годишен отпуск за същата година в пълен размер. Когато част от 8-месечния
трудов стаж е придобита през една календарна година и друга част - през
следващата календарна година, той има право на платен годишен отпуск за първата
календарна година пропорционално на трудовия му стаж през тази година, а за
втората година придобива право на платен годишен отпуск в пълен размер. За
ползуване на платения годишен отпуск за втората и следващите календарни години
не се изисква нов 8-месечен трудов стаж, като в тези случаи размерът на отпуска за
съответната календарна година се определя пропорционално на трудовия стаж на
работника или служителя в това предприятие.
(2) (Нова - ДВ, бр. 21 от 2011 г., в сила от 15.03.2011 г.) Платеният годишен
отпуск се разрешава въз основа на писмено искане на работника или служителя до
работодателя.

Отговор на sonq89(23.11.2014 02:38):
sonq89 каза:
Здравейте! Искам да Ви попитам започнах миналата година работа като начална учителка на 15.09.2013г. Нямам натрупан трудов стаж имам ли право да ползвам тези 17 дена отпуск от 2013г. след като вече съм направила 8 месеца там или нямам право да ги ползвам?
И друго което ме интересува е колко време мога да ползвам неплатен годишен отпуск,ако договора ми е постоянен? БЛАГОДАРЯ ПРЕДВАРИТЕЛНО.
реклама

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения