Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения Започни нова тема

Мнооого гореща тема! Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г

 Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 25.04.2015 10:23

Здравейте! Моля, за вашата помощ!
Служител съм на рекламна агенция (ЕТ). Назначена съм на постоянен трудов договор от август 2007 г. В момента съм в отпуск по майчинство до навършване на 2 годишна възраст на детето. Разбрах от коментари на колеги в началото на април, че фирмата, в която работя ще бъде закрита. От тогава периодично се осведомявам, по мое усмотрение, кога и как ще се случат нещата и как ще бъда освободена аз. Документите ми за втората година от майчинството са подадени, но разбрах, че закона не ме защитава, когато фирмата се закрива. Съветът на счетоводителката на фирмата е да си намеря фирма, която да ме назначи и втората година да си получавам майчинството от там. На 1 май 2015 г. освобождавали всички служители. В същото време от мен искат да отида и да пусна молба за напускане в понеделник, 27 април 2015 г. Имам следните въпроси:
1. Не трябва ли да ме освободят от работа според съответен член в КТ, отговарящ на създалата се ситуация и какъв е той?
2. Кога трябва да се случи това, при освобождаването на всички служители или до юридическото закриване на фирмата?
3. Какви права имам за обезщетение, борса, изплащане на натрупаните отпуски за двете години (или само за едната), и пр.? Защото съгласете се, ако нямам познати, които да ме назначат, никой няма да ме вземе докато съм в отпуск по майчинство. А има случаи в които НОИ се самосезира (оспорва работените 1, 2 или 3 дни на новото място), спира майчинството и следват дела.
4. Защо искат от мен да подам молба за напускане?
До този момент, 25 април 2015 г., не съм имала официален разговор със собственика на фирмата. Нямам писмено предизвестие, нито устно такова от него. Всички подробности научавам от колеги и служители на фирмата, както и от служител на счетоводната къща, която обслужва фирмата. Цялата информация получавам в неформални разговори.
Ще съм Ви благодарна, ако ме насочите какви права имам и как да защитя интереса си.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Нуша Профил Изпрати email 25.04.2015 10:47

От всичките въпроси, които сте задали стигам по извода, че сте наясно със ситуацията и с правата си. Но няма как да е ясно какво ще предприеме работодателя към Вас, ако не отидете да чуете неговите намерения. Не би трябвало да се съгласявате на варианта - вие да подадете молба за напускане - не виждам основание за това. Иначе члена по който би трябвало да Ви освободят е 328, ал. 1, т. 1 от КТ. Да ви изплатят неползвания платен отпуск до момента- не мисля че за календарната 2015 може да претендирате за пълен платен годишен отпуск, а пропорционално на месеците до прекратяване на договора. Би трябвало да Ви изплатят и обезщетение по чл. 220, 222 - зависи как ще подходят от другата страна. Ако искате прочетете малко КТ в тази му част, чуйте каква "оферта" имат към Вас и после реагирайте според ситуацията

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Abby12 Профил 25.04.2015 10:49

В същото време от мен искат да отида и да пусна молба за напускане

в никакъв случай не го правете, освен ако вие самата не искате да напуснете

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 25.04.2015 11:26

Много благодаря за бързите отговори! Определено не искам аз да напускам. Подканиха ме да го направя, защото "моя случай бил много особен и така било най-добре за мен, а обезщетения не ми се полагали". Аз се ровя в КТ и чета, но не всичко ми е ясно. Освен това имам съмнение, че ако сглупя да напусна сама, фирмата може и да не бъде закрита, както ми казаха, а да продължи да работи. Имам основание за това си съмнение. Важно ми беше да знам точно по кой член точно трябва да ме освободят! Още веднъж благодаря!

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Abby12 Профил 25.04.2015 11:31

Нуша е написала на кое основание, а ако не закрият фирмата уволнението на това основание е незаконно и можете да ги съдите

"моя случай бил много особен и така било най-добре за мен, а обезщетения не ми се полагали"

силно се съмнявам да е така наистина, гледайте си детенцето и оставете топката в тях

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 25.04.2015 11:44

В понеделник смятам да поискам лична среща със собственика и да обсъдим създалата се ситуация. Исках да съм подготвена, защото е адвокат с дългогодишна практика.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Нуша Профил Изпрати email 25.04.2015 13:12

Какво значи "случая ви е по-особен", могат да ви освободят, само ако закрият наистина предприятието. Преди години имах такава фирма, коята обяди ликвидация, майките бяха последните, които осводобихме от работа.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 25.04.2015 14:05

Предполагам, че ако сама напусна за фирмата ще е по добре за тях. Няма обезщетения, ангажименти... знам ли. За това и тези словесни театри.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г XXXXX Профил 25.04.2015 14:15

Да. По-добре е за тях. Поне е по-лесно. Колкото до обезщетенията, много е спорно дали въобще ще има разлика: обезщетението за неползван отпуск се дължи при всички начини на прекратяване на ТД, обезщетението за неспазено предизвестие се дължи само ако предизвестието не е спазено, а предполагам, че ще го спазят /или ще се опитат да Ви дадат предизвестие със задна дата/, обезщетението за оставане без работа най-вероятно няма да ви платят, защото е във Ваш интерес да започнете работа другаде във възможно най-кратък срок.
При така изброените обстоятелства ще се окаже че за Вас ще е безразлично дали прекратяването на ТД ще е поради закриване на предприятието или по взаимно съгласие.
Внимавайте да не подпишете предизвестие за напускане по ваше желание, защото нещата могат да се извъртят така, че Вие да дължите обезщетение на работодателя. Ако имате възможност - не подписвайте и предизвестие, отправено от работодателя, ако то е със задна дата. Ако работодателя бърза със закриването, ще можете да се надявате на обезщетение за неспазено предизвестие.

Питате и за борсата - за да получавате по-добро обезщетение е по-добре да прекратят договора поради закриване на предприятието. Прекратяването по взаимно съгласие или поради Ваше желание е най-неблагоприятно.
Все пак най-добре е да си намерите някъде работа, макар и фиктивно /срочен договор, договор със срок на изпитване.../, и да си вземате остатъка от майчинството. После ще мислите за борсата.

Отговор на AnastasiaBozdukova(25.04.2015 14:05):
AnastasiaBozdukova каза:
Предполагам, че ако сама напусна за фирмата ще е по добре за тях. Няма обезщетения, ангажименти... знам ли. За това и тези словесни театри.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 25.04.2015 14:39

Да! Ще внимавам и за тези неща, благодаря!
А питайки за отпуските ми казаха, че не ми се полага обезщетение, и няма да ми се изплатят... аз и за това се реших да питам компетентни хора тук.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Abby12 Профил 25.04.2015 15:49

Отговор на AnastasiaBozdukova(25.04.2015 14:39):
AnastasiaBozdukova каза:
А питайки за отпуските ми казаха, че не ми се полага обезщетение, и няма да ми се изплатят...


да бе, да
за двете години майчинство (или колкото ще са там до прекратяването) си имате право на отпуск по общия ред и отделно ако ви е останал неползван от преди това

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 26.04.2015 08:07

Тъй като утрото е по-мъдро от вечерта, събуждайки се ме жегна нещо и реших да питам пак. Може ли да не са ми подадени документите за втората година от майчинството и затова да искат да напусна. Термина ми бе на 1 април, родих на 11 март 2014, 410 от болничния свършва на 31 март по мои изчисления

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Blajena71 Профил 26.04.2015 22:13

Отговор на AnastasiaBozdukova(26.04.2015 08:07):
AnastasiaBozdukova каза:
Тъй като утрото е по-мъдро от вечерта, събуждайки се ме жегна нещо и реших да питам пак. Може ли да не са ми подадени документите за втората година от майчинството и затова да искат да напусна. Термина ми бе на 1 април, родих на 11 март 2014, 410 от болничния свършва на 31 март по мои изчисления


Вие въобще ходихте ли да попълните документи за отпуск от 2 април. Подадахоте ли заявление за отпуск ? Подадотхте ли нужните декларации?

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 27.04.2015 08:30

Да, в началото ми казаха, че документите се пускат до 15 май, сега в петък ми казаха, че вече са пуснати. Днес ще отида в НОИ да проверя какво точно се случва. Благодаря на всички за насоките.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Blajena71 Профил 27.04.2015 08:42

Отговор на AnastasiaBozdukova(27.04.2015 08:30):
AnastasiaBozdukova каза:
Да, в началото ми казаха, че документите се пускат до 15 май, сега в петък ми казаха, че вече са пуснати. Днес ще отида в НОИ да проверя какво точно се случва. Благодаря на всички за насоките.


Ако Вие сте ходили и попълнили всичко коректно, сте в отпуск от 02.04 и се носят до 15.05. Когато желае работодателя може да ги занесе. Дано наистина сте написали заявление до работодателя за отпуск и декларация. Също така трябва да имате заповед, с която Ви е разрешен отпуск.

И нещо не се връзват нещата с Вашия шеф, защото няма как да е адвокат и да има ЕТ. Едното от двете не е вярно.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Гани Профил 27.04.2015 15:15

Анастасия, не смятам, че трябва вие да ги търсите - ако има проблем, те да ви намерят и да ви дадат съответните документи. Може да им се обадите ако детето ви тръгне на ясла напр.

Другото са го казали и колегите.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 28.04.2015 07:47

При мен нещата приплъзнаха и вчера уточним всичко. Обадих се, поговорихме и така... Закона се оказва една пожелателна мярка, която реалността изключва. Дано да има по-малко майки в това положение. Благодаря на всички за отделеното време.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Blajena71 Профил 28.04.2015 09:02

Анастасия, не стана ясно какво сте си изяснили, но ако предприятието още съществува, ще им трябва време да получат разрешение от ИТ, за да Ви освободят. Това все пак е привилегия, която не всички работници имат.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 28.04.2015 15:32

Разговарях с шефа и се разбрахме да ми изплатят отпуската за 2014 и пропорционално за 2015 г. Останалите обезщетения едва ли ще получа, защото фирмата нямала пари. За това и писах, че закона е пожелателен в тази си част. Проведох доста дълъг и изчерпателен разговор с познато семейство, което има правно-счетоводна кантора. Разказаха ми много случаи от практиката си, когато по документи всичко е ок, но на практика не е така. Знам, че има начин, но не искам остатъка от майчинството ми да прекарам в адвокатски кантори и съдилища. Но да не се отплесвам...
От счетоводството първо се съгласиха с мен, че трябва да бъда освободена по чл. 328 т.1 ал.1, но днес ми звънна момичето и каза, че е ходила в инспекцията по труда и от там и казали, че тъй като веднага ще бъда назначена на друго място (междувременно успях да си намеря работа) трябвало да е по взаимно съгласие, за да бъдело всичко изрядно. И така, връщам се на работа и ако се харесаме ще работя, ако ли не... ще си догледам мъника. Глупавото е, че ми се удържат пари от заплатата за нещо, чието ползване на 100% не може да ми се гарантира.
Честно, след толкова счетоводство тази седмица стигам до извода, че от двете страни на Господ стоят счетоводители :-))) (шегувам се, да не засегна някого)

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Гани Профил 28.04.2015 15:48

Не знам защо сте пуснала тази тема, като всичко което ви беше казано, сте го пренебрегнали.

За това прекратяване не се иска разрешение от Инспекция по труда.
Това с обезщетенията не е така - всеки работодател би трябвало да е предвидил в бюджета си такива. И след като вероятно ще се подпишете, че сте ги взела, би трябвало и да ви ги платят.
Ако отстоявахте правата си, можеше и да получите дължимото, но вие определено приехте пораженческата позиция и успяха да ви изиграят. (има и такива работници, които успяват да вземат всичките си обезщетения, според моята практика)

Все пак, добре че сте намерили друго място, където да работите.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Blajena71 Профил 28.04.2015 15:52

Неграмотна работа. Понеже била си намерила работа, това променяло прекратителното основание на взаимно съгласие. На всичкото отгоре глупостта е, че се твърди, че от ИТ са го казали. И това след консултация с приятели с правно-юридическа кантора.

Определено има поне един малоумник, ако не с повече от един. Съмнявам се , че са повече от един.

Смяна на програмата за 10-ти клас.

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г AnastasiaBozdukova Профил 28.04.2015 17:24

Да съм казала, че ще се съглася да е по взаимно съгласие? Колкото до обезщетения ако ги преведат, преведат. Толкова шмекерлък не бях виждала през живота си. Не съм абдикирал от себе си. Ако след дадената от вас информация, за която благодарих многократно и използвам иде ред на поругаването - ок. Споделих междувременно проведените разговори.
Счетоводителката на фирмата ми е ходила в ИТ и на нея й били казали така. Аз утре ще отида да ги питам на какво основание...
 

 RE: Закриване на фирма и служител в отпуск по майчинство до навършване на 2 г Abby12 Профил 28.04.2015 18:13

Анастасия, не се сърди, а опитай да разбереш Гани. След толкова писане от наша страна ако беше подписала по взаимно си е за яд. Не седим да пишем тук щото ни е омръзнало да си чоплим ноктите и когато след всичкото писане питащият се из*** на метеното е тъпо (меко казано).

Спри да се занимаваш със случая - не е твоя работа това, гледай си бебока, те да се оправят. Ти си в по-добрата позиция, гледай да не я прецакаш с излишни инициативи.

п.п. а това пък е силно съмнително при работодател ЕТ:

обезщетения едва ли ще получа, защото фирмата нямала пари

шефът ти едва ли ще отиде да рови по кофите и да спи в приют...
реклама

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения