Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения Започни нова тема

Мнооого гореща тема! Отлагане на платен отпуск

 Отлагане на платен отпуск evlin Профил 19.11.2015 14:48

Според новите наредби,уреждащи платения отпуск ,следва всеки служител,който желае да отложи отпуската си за следващата година следва да го направи с писмено искане да работодателя и да получи отговор от него за това.В момента никой от служителите ни няма точна идея как ще ползва оставащия му отпуск до края на годината,графиците отпаднаха,а и никой не ги спазваше.Тогава какво става,реално колко отпуска е останала на всеки ще бъде ясно след приключване на календарната година.А тогава какъв е смисълът да се пише искане за отлагане след като вече е свършен факт,че отпуската не е ползвана и остава за следващата година.Ясно е,че отпуската ще изгори след две години,но нещо не ми се връзва.Сигурно не разбирам добре смисълът на новите разпоредби,дайте някоя идея...

 RE: Отлагане на платен отпуск ivetavx Профил Изпрати email 19.11.2015 23:51

Отлагане на ползването

Чл. 176. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., изм. - ДВ, бр. 58 от 2010 г., в сила от 30.07.2010 г., изм. - ДВ, бр. 54 от 2015 г., в сила от 17.07.2015 г.) (1) Ползването на платения годишен отпуск може да се отложи за следващата календарна година от:
1. работодателя - поради важни производствени причини при условието на чл. 173, ал. 5, изречение трето;
2. работника или служителя - когато ползва друг вид отпуск или по негово искане със съгласието на работодателя.
(2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.
(3) Когато работодателят не е разрешил ползването на отпуска в случаите и в сроковете по ал. 2, работникът или служителят има право сам да определи времето на ползването му, като уведоми за това писмено работодателя най-малко 14 дни предварително.

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 08:16

Отговор на evlin(19.11.2015 14:48):
evlin каза:
Според новите наредби,уреждащи платения отпуск ,следва всеки служител,който желае да отложи отпуската си за следващата година следва да го направи с писмено искане да работодателя и да получи отговор от него за това.В момента никой от служителите ни няма точна идея как ще ползва оставащия му отпуск до края на годината,графиците отпаднаха,а и никой не ги спазваше.Тогава какво става,реално колко отпуска е останала на всеки ще бъде ясно след приключване на календарната година.А тогава какъв е смисъ...


По отношение на отлагането нищо не се е променило. Със сигурност явно не ги разбирате.
1. Няма да е зле за запомните, че в трудовите правоотношения почти всичко трябва да е в писмена форма, за да е действително и да породи правни последици.
2. Колегата е цитирал нормите. Могат да бъдат отложени общо само 10 дни.
3. Право на ползване има само за отложения по законовия ред отпуск, т.е. ако не бъда отложен остава само правото на отпуск, а правото на ползване се преклудира и т.н.

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 08:18

изтриване на дуб. Отговор на evlin(19.11.2015 14:48):

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 09:34

Не знам, как ги четете тези закони, но като гледам коментарите, излиза, че ако работника не отправи искане до работодателя си да отложи отпуск за следващата година, едва ли не правото на ползване следващата година се губи.Това абсолютно не е така.В такава хипотеза отпускът не е в графа "отложен", а е в графа " неползван", и в рамките на 2 годишната давност същия може да се ползва от лицето.В тези случаи дори работодателя, е задължен следващата година в срок до 6 месеца да осигури ползването на този "отложен" или "неползван" отпуск.Затова, че тези формалности, с искания, молби и т.н. се налагат по скоро от спецификата на вътрешнофирмената организация на фирмата, а не толкова от закона.Правото на отпуск се погасява с давността от 2 години, преди този срок нищо не може да го погаси.

 RE: Отлагане на платен отпуск evlin Профил 20.11.2015 10:03

И каква е разликата между отложена и неползвана отпуска тогава?Ако не пусна писмено искане е неползван,ако пусна е отложен.Това какво променя?

Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.

Губят ли се някаква права или какво...
За да пусна искане за отлагане сега за мен е аналогично вече да съм си направила график до края на годината кога колко ще ползвам.Е,всички видяхме,че графиците не работят.За какво са тези писмени искания тогава?

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 10:06

Аз затова и говоря, какъв е смисъла да го отлагам, като ще ми остане като неползван и после пак мога да си го ползвам.По скоро това с отлагането е нещо като застраховка на работника, че шефа му няма да го "изгърми" в пълен размер отпуск, иска не иска, в същата година.

Отговор на evlin(20.11.2015 10:03):
evlin каза:
И каква е разликата между отложена и неползвана отпуска тогава?Ако не пусна писмено искане е неползван,ако пусна е отложен.Това какво променя?

Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.

Губят ли се някаква права или какво...
За да пусна искане за отлагане сега за мен е анало...

 RE: Отлагане на платен отпуск bonou2 Профил 20.11.2015 10:09

Могат да бъдат отложени общо само 10 дни.

това за 10 -те дни така ли остана нелисита ?

 RE: Отлагане на платен отпуск evlin Профил 20.11.2015 10:17

ivanini ,наистина май това е смисълът.Ако не пусна писмено искане,че искам отлагане може работодателят да ме принуди да го ползвам щом законът позволява.Друг е въпросът какво става ,ако аз искам да отлагам ,а той пък иска да ме пусне в отпуска примерно поради престой или пък друга причина.

 RE: Отлагане на платен отпуск bonou2 Профил 20.11.2015 10:21

кой му се чете експерт от МТСП:
http://www.tita.bg/page/417

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 10:24

Да ограничението е малхнато от 17.07- забравих.

Който има да отлага, да чете нормата, действаща към момента на отлагането и толкова.

Защото, ако е имал график и не е ползвал, отлагането трябва да е към датата, когато е трябвало да ползва и няма как да е за повече от 10 дни.Ако е за след 17.07.2015, по новия ред, т.е. може и повече от 2 молби и заповеди да се наложат за всеки работник.

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 10:25

Отговор на evlin(20.11.2015 10:03):
evlin каза:
И каква е разликата между отложена и неползвана отпуска тогава?Ако не пусна писмено искане е неползван,ако пусна е отложен.Това какво променя?

Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.

Губят ли се някаква права или какво...
За да пусна искане за отлагане сега за мен е анало...


Графиците отлично си работеха, в предприятия, в които има ред. Те и сега подготвят графици. В предприятията с анархия, каквито и норми да се приемат, няма да има ред.

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 10:31

Колега, въпросите Ви са смислени, защото простотията, която творят герберите, може дасе сравни само с простотията на НДСВ, по отношение на тъпи норми.

Сам виждате как създадения институт на "отлагане на ПГО" , започва да издиша. Според мен , единствения вариант правото на ползване да се запази е, ако работникът е поискал ползване на ПГО и работодателят е бездействал, т.е. нито е отложил, нито е разрешил ползването на ПГО.
Ако работникът не е инициирал ползване на ПГО, според меня няма основание да се смята, че правото му на ползване не е преклудирано.

Та пак да повторя, графиците си бяха чудесна работа, защото внасяха яснота в ТПО и се знаеше кой кога какви действия следва да предприеме във връзка ползването на ПГО.

 RE: Отлагане на платен отпуск Blajena71 Профил 20.11.2015 10:35

правото на работодателя да пуснеа всички работници едновременно може да бъде предвидено и в друг акт на работодателя, но трябва той да се приема при същата процедура като ПВТР и да има такава норма. Отговор на bonou2(20.11.2015 10:21):

 RE: Отлагане на платен отпуск evlin Профил 20.11.2015 10:55

Много благодаря на bonou2 за предоставената информация.Мисля,че ми се изясни основният проблем,който ме мъчеше,а той се е криел в този текст:

В случай че платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 176, ал. 1 КТ, правото на работника или служителя на ползването му се погасява по давност след изтичане на две години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му.


До сега този текст го приемах,че се отнася само за майки,служители в дълъг болничен и т.н.,а сега доколкото разбирам смисълът да пусна писмено искане за отлагане на отпуската е да поискам на практика нов давностен срок за нейното погасяване.Ако работодателят се съгласи да отложа отпуската си на база мое писмено искане по чл.176 ал.1,т.2,то тогава този отпуск ще има удължен давностен срок.
Така го разбрах аз,вие какво мислите?

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 11:19

Че от текста на ал.2 на чл.176а излиза този извод буквално, да така е.Все едно може да си "играеш" с давността.Всъщност казуса е, когато имаме отложен отпуск по искане на работника/служителя, без да е нужно да мотивира това си искане и кога започва да тече давността при тези случаи.Просто иска например да ползва следващата година 10 р.дни от тази година, без да ползва в момента някакъв друг отпуск, който фактически му пречи да ползва основния, с една дума просто си решил човека, че тази година иска да ползва само 10 дена, а другата година 30 / 20 дена + 10 дена от миналата/. За давността ако беше майчинство, неплатен отпуск, болнични, тогава е ясно кога започва да тече давността - от края на годината, когато отпада причината за неизползването му.

При искане обаче от работника, вижте какво казва Лариса Тодорова, държавен експерт по трудово право " Винаги, когато причината за отлагането е "по искане на работника или служителя", тъй като това е причина, която не би могла да "отпада", поради факта, че не може да бъде свързана с начален и краен момент, двугодишният давностен срок се определя/започва да тече от края на годината, за която се полага отложеният отпуск." - или с една дума, нищо не се е променило за давността, в случаите на отлагане :)

Отговор на evlin(20.11.2015 10:55):
evlin каза:
Много благодаря на bonou2 за предоставената информация.Мисля,че ми се изясни основният проблем,който ме мъчеше,а той се е криел в този текст:

В случай че платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 176, ал. 1 КТ, правото на работника или служителя на ползването му се погасява по давност след изтичане на две години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му.


До сега този текст го приемах,че се отнася само за майки,служители в дълъг болн...

 RE: Отлагане на платен отпуск evlin Профил 20.11.2015 11:34

Смятам да не се съглася с Лариса този път.Не мисля,че в тези случаи трябва да търсим причините конкретно.Тоест ако на мен ми се полагат 20 дни отпуск за 2015г. и поискам отлагане на 10 дни за 2016г. и работодателят се съгласи,то това означава,че той дефакто се съгласява полагаемият ми отпуск за 2016г вместо 20дни да стане 30дни.Така тези 30 дни ще имат давностен срок края на 2018г.

 RE: Отлагане на платен отпуск mariya07 Профил 20.11.2015 14:27

от всичко което толкова говориха по телевизията и изписаха в пресата, според мен единствените промени които направиха са:
1, Отпадане на графиците.
2, махнаха 10-те дни
всичко друго е по старому, а и ми е малко объркващо с това, че работодателя е длъжен да осигури ползването на неиползваната отпуска до юли 2016, ами ако работника не я е поискал???
И как стои въпроса с поканата. Аз я талкувам така - Шефа сега ги кани да си пуснат отпуската за 2015г. и да си чоплят в носа у дома. Обаче работника не му се иска и не си пуска молба за отпуската.
Идва новата 2016г. и шефче пуска въпросния работник без го пита иска или не в отпуск (дните от 2015) Правилно ли го разбирам или нещо съм на черешата?

 RE: Отлагане на платен отпуск Petko78 Профил 20.11.2015 16:20

А има ли вероятност работодаля да откаже на писменното изявление на работника за прехвърля на неизползваните 10 дни?

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 20:52

разбира се, че има такава възможност!

Отговор на Petko78(20.11.2015 16:20):
Petko78 каза:
А има ли вероятност работодаля да откаже на писменното изявление на работника за прехвърля на неизползваните 10 дни?

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 20:52

разбира се, че има такава възможност!

Отговор на Petko78(20.11.2015 16:20):
Petko78 каза:
А има ли вероятност работодаля да откаже на писменното изявление на работника за прехвърля на неизползваните 10 дни?

 RE: Отлагане на платен отпуск ivanini Профил Изпрати email 20.11.2015 20:52

разбира се, че има такава възможност!

Отговор на Petko78(20.11.2015 16:20):
Petko78 каза:
А има ли вероятност работодаля да откаже на писменното изявление на работника за прехвърля на неизползваните 10 дни?
 

 RE: Отлагане на платен отпуск Jas.Min Профил 25.11.2015 09:10

Ще използвам темата за един бърз въпрос. Колко години се съхраняват старите графици? Кога могат да се разкарат старите предвид, че са си обемна (излишна) бумащина при по-голям персонал?
реклама

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения