ODIT.info DocStore
BALANS.ODIT.INFO
ODIT.info > Дискусия > Осигуряване Започни нова тема
Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения?
Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Pepo 27.04.2016 15:31
Здравейте!
СОЛ на свободна професия се осигурява за всички рискове (с право на болничен). През 2015г. е ползвал болнични и му е изплатено обезщетение от НОИ. Само че през този период лицето е работило и по ТП на 2-часов работен ден. Уведомило е работодателя си, че е болничен, но не е представял пред него болничен лист. Работодателят го е водил на работа и през времето на неработоспособността. И сега от НОИ искат от СОЛ да върне изплатените му обезщетения на основание чл. 46, ал. 3 от КСО.
Как да се постъпи? СОЛ твърди, че е уведомил работодателя си и той му е казал, че всичко е наред и не му е искал да представя някакви документи пред него, както и че действително не се е явявал на работа, докато е бил в болничен. Също така, потърпевшият не се е подписвал никъде, като доказателство за това, че наистина е работило през време на болничния - в присъствени книги, графици и дори ведомости за заплати.
Моля за съвет!
СОЛ на свободна професия се осигурява за всички рискове (с право на болничен). През 2015г. е ползвал болнични и му е изплатено обезщетение от НОИ. Само че през този период лицето е работило и по ТП на 2-часов работен ден. Уведомило е работодателя си, че е болничен, но не е представял пред него болничен лист. Работодателят го е водил на работа и през времето на неработоспособността. И сега от НОИ искат от СОЛ да върне изплатените му обезщетения на основание чл. 46, ал. 3 от КСО.
Как да се постъпи? СОЛ твърди, че е уведомил работодателя си и той му е казал, че всичко е наред и не му е искал да представя някакви документи пред него, както и че действително не се е явявал на работа, докато е бил в болничен. Също така, потърпевшият не се е подписвал никъде, като доказателство за това, че наистина е работило през време на болничния - в присъствени книги, графици и дори ведомости за заплати.
Моля за съвет!
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? elisaveta_p 27.04.2016 15:42
Нито лицето е знаело какво иска от работодателя, нито работодателят е знаел какво значи "всичко е наред".
И как да водиш разговор на основата на това: "СОЛ твърди, че е уведомил работодателя си и той му е казал, че всичко е наред и не му е искал да представя някакви документи пред него"
Ами да е искал този СОЛ да се подготвят документите.
А дали НОИ е искало доказателства от работодателя, че лицето е работило по време на болничния?
И как да водиш разговор на основата на това: "СОЛ твърди, че е уведомил работодателя си и той му е казал, че всичко е наред и не му е искал да представя някакви документи пред него"
Ами да е искал този СОЛ да се подготвят документите.
А дали НОИ е искало доказателства от работодателя, че лицето е работило по време на болничния?
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Pepo 28.04.2016 09:00
Очевидно и двете страни не са били наясно. СОЛ си е подал документите в НОИ и оттам са му изплатили обезщетение. Сега си го искат обратно, защото са правили проверка във фирмата, в която е бил по ТП и там през дните на болничен се е водел, че е на работа.... СОЛ твърди, че не е бил на работа и няма документи с негов подпис, които да доказват това.
Та затова питам, как е най-добре според Вас да се подходи - да подаде жалба до директора на ТП на НОИ срещу разпореждането им, с което си искат обратно изплатените обезщетения и в жалбата да опише историята? Или има и по-добър вариант?
Та затова питам, как е най-добре според Вас да се подходи - да подаде жалба до директора на ТП на НОИ срещу разпореждането им, с което си искат обратно изплатените обезщетения и в жалбата да опише историята? Или има и по-добър вариант?
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? bonou2 28.04.2016 09:08
никой не може да те спре да си "скъсаш ТК" и да си работиш само като СОЛ.
право на избор е все пак.
а след после искате хем вълка, хем агнето.
имаЛо е решение, ама някак си не ме кефи този СОЛ.
право на избор е все пак.
а след после искате хем вълка, хем агнето.
имаЛо е решение, ама някак си не ме кефи този СОЛ.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Pepo 28.04.2016 09:36
Лично аз не виждам друг вариант. Иначе СОЛ-а не ми се струва да е действал нелоялно спрямо институциите - внасял си е осигуровките редовно и съответно когато се е наложило се е ползвал от правата си. Но е допуснал грешка, че не е представил болничен при работодателя си по ТП. Но от друга страна такъв пропуск основание ли е за връщане на обезщетението - все пак те не са получени неправомерно. Не е ли по правилно грешката да се поправи?
Моля, ако имате мнение (дори и критично), да го споделите!
Моля, ако имате мнение (дори и критично), да го споделите!
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? bonou2 28.04.2016 09:39
все пак те не са получени неправомерно
ми неправомерно е. като си болен, си болен като СОЛ и като на трудов договор.
имаЛо е начин, ама -защото са правили проверка във фирмата- вече е след после.
аз поне не виждам какво и как вече.
почакайте знаещи и колеги със СОЛ. аз пак на теория го карам.
ми неправомерно е. като си болен, си болен като СОЛ и като на трудов договор.
имаЛо е начин, ама -защото са правили проверка във фирмата- вече е след после.
аз поне не виждам какво и как вече.
почакайте знаещи и колеги със СОЛ. аз пак на теория го карам.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Abby12 28.04.2016 09:40
Отговор на Pepo(28.04.2016 09:36):
Pepo каза:
Но е допуснал грешка, че не е представил болничен при работодателя си по ТП.
хич не го виждам като грешка аз това
работодателят да си оправи нещата - на мен лично сами искали от НОИ присъствена форма и съм давала
доп: ми неправомерно е
не съм съгласна
той не е бачкал, друг е въпросът че не си е оформил някак си отсъствието по ТД
Pepo каза:
Но е допуснал грешка, че не е представил болничен при работодателя си по ТП.
хич не го виждам като грешка аз това
работодателят да си оправи нещата - на мен лично сами искали от НОИ присъствена форма и съм давала
доп: ми неправомерно е
не съм съгласна
той не е бачкал, друг е въпросът че не си е оформил някак си отсъствието по ТД
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? bonou2 28.04.2016 09:42
ами без документи си е самоотлъчка Абби :)))
сорри за спама
Отговор на Abby12(28.04.2016 09:40):
Abby12 каза:
хич не го виждам като грешка аз това
работодателят да си оправи нещата - на мен лично сами искали от НОИ присъствена форма и съм давала
доп: ми неправомерно е
не съм съгласна, той не е бачкал, друг е въпросът че не си е оформил някак си отсъствието по ТД
пп
За НОИ си е баш неправомерно- особено като и проверка са си направили
ппп................
един платен отпуск и заспива раутата, само не знам как се показва/доказва на НОИ след после
сорри за спама
Отговор на Abby12(28.04.2016 09:40):
Abby12 каза:
хич не го виждам като грешка аз това
работодателят да си оправи нещата - на мен лично сами искали от НОИ присъствена форма и съм давала
доп: ми неправомерно е
не съм съгласна, той не е бачкал, друг е въпросът че не си е оформил някак си отсъствието по ТД
пп
За НОИ си е баш неправомерно- особено като и проверка са си направили
ппп................
един платен отпуск и заспива раутата, само не знам как се показва/доказва на НОИ след после
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Abby12 28.04.2016 09:44
Отговор на bonou2(28.04.2016 09:42):
bonou2 каза:
ами без документи си е самоотлъчка Абби :)))
сорри за спама
не е спам
и нЕма лошо във връзка са казуса - накратко, не е неправомерно ;)
bonou2 каза:
ами без документи си е самоотлъчка Абби :)))
сорри за спама
не е спам
и нЕма лошо във връзка са казуса - накратко, не е неправомерно ;)
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? OpaSna TikVa 28.04.2016 10:50
спам
абе темата ме подсети за едно мрънкялце, дето орева света, че ной не му изплаща втори месец болничния
той - ной - че не ми е любимец е ясно, ама в случая мрънкялцето просто не си е декларирало сметка, а ной боб не хвърля
абе темата ме подсети за едно мрънкялце, дето орева света, че ной не му изплаща втори месец болничния
той - ной - че не ми е любимец е ясно, ама в случая мрънкялцето просто не си е декларирало сметка, а ной боб не хвърля
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? nadiaodesa 29.04.2016 12:46
Лицето, което ползвало болничен трябвало да представи болничен и на другия работодател. Сега остава един вариант платен отпуск, корекция на декларация №1, 6 при другия работодател, иначе НОИ има пълно право да иска парите обратно на основание чл.46,ал.3 от КСО.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Pupeshche 29.04.2016 13:24
Един път в ной един господин имах чувството, че ще получи удар на място от гняв, защо му бавят болничните. Оказа се, че са изплатени, но банковата сметка е закрита. Служителят му каза да внесе веднага една нова и ще ги изплатят. Онзи заяви, че въобще не може да се занимава с това и какви били безсрамни, и как можело и т.н. Крещеше през цялото време. Някои хора си заслужават каквото им се случва в ной :)
Отговор на OpaSna TikVa(28.04.2016 10:50):
OpaSna TikVa каза:
спам
абе темата ме подсети за едно мрънкялце, дето орева света, че ной не му изплаща втори месец болничния
той - ной - че не ми е любимец е ясно, ама в случая мрънкялцето просто не си е декларирало сметка, а ной боб не хвърля
Отговор на OpaSna TikVa(28.04.2016 10:50):
OpaSna TikVa каза:
спам
абе темата ме подсети за едно мрънкялце, дето орева света, че ной не му изплаща втори месец болничния
той - ной - че не ми е любимец е ясно, ама в случая мрънкялцето просто не си е декларирало сметка, а ной боб не хвърля
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? elisaveta_p 29.04.2016 13:52
Отговор на nadiaodesa(29.04.2016 12:46):
nadiaodesa каза:
Сега остава един вариант платен отпуск, корекция на декларация №1,
И как ползването на платен отпуск намира отражение в Д 1?
nadiaodesa каза:
Сега остава един вариант платен отпуск, корекция на декларация №1,
И как ползването на платен отпуск намира отражение в Д 1?
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? merka12 29.04.2016 16:34
Имах подобен случай, ние бяхме втори работодател. При нас работникът беше в неплатен отпуск, а при основния работодател - в болничен. Правих корекция на Д1 след предписание от НОИ, подчертаха, че ако работникът иска да си получи обезщетението трябва да си вземе късно потърсен болничен лист за второ работно място и да ни го представи. Така и стана.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Pupeshche 29.04.2016 16:52
дубъл
Отговор на Pupeshche(29.04.2016 13:24):
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? elisaveta_p 03.05.2016 15:06
Май е по подобен казус - четох отгоре-отгоре
http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d6397429a99ee2afc225661e00383a86/475891f2cab5cf19c2257c20004d3c78?OpenDocument
Това действително е така, но за да се приложи хипотезата на чл. 46, ал. 3 КСО трябва да се докаже, че лицето реално е упражнявало трудова дейност. Доказателства в тази връзка не са представени от административния орган за спорния период. Непредставянето на болничния лист пред втория работодател не е достатъчно основание да се счита, че лицето е упражнявало трудова дейност при този осигурител.
http://www.sac.government.bg/court22.nsf/d6397429a99ee2afc225661e00383a86/475891f2cab5cf19c2257c20004d3c78?OpenDocument
Това действително е така, но за да се приложи хипотезата на чл. 46, ал. 3 КСО трябва да се докаже, че лицето реално е упражнявало трудова дейност. Доказателства в тази връзка не са представени от административния орган за спорния период. Непредставянето на болничния лист пред втория работодател не е достатъчно основание да се счита, че лицето е упражнявало трудова дейност при този осигурител.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? bonou2 03.05.2016 15:09
понякога играят некви стинки и адски дразнещо :))))
Отговор на elisaveta_p(29.04.2016 13:52):
elisaveta_p каза:
И как ползването на платен отпуск намира отражение в Д 1?
болдът с подчетравката си е баш така.
Отговор на elisaveta_p(29.04.2016 13:52):
elisaveta_p каза:
И как ползването на платен отпуск намира отражение в Д 1?
болдът с подчетравката си е баш така.
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? elisaveta_p 03.05.2016 15:14
Аз знам, че е точно така. Сигурно и каките от НОИ го знаят. Но това не им пречи да го забравят, когато пишат откази или си искат обратно вече отпуснати обезщетения
За кви стинки говориш?
За кви стинки говориш?
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? bonou2 03.05.2016 15:16
не им пречи да го забравят
не забравят, следват си вътрешните указания.
/ами по начина по който се смятат отпуските, може и да играят някоя и друга стинка, ако решиш да си изряден- ше мръдне нещо и в Д1 /6:))/
не забравят, следват си вътрешните указания.
/ами по начина по който се смятат отпуските, може и да играят някоя и друга стинка, ако решиш да си изряден- ше мръдне нещо и в Д1 /6:))/
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? Abby12 03.05.2016 15:39
знаят го добре и не го забравят (поне не навсякъде)
тоя път не пиша щот си нямам друга работа
тоя път не пиша щот си нямам друга работа
RE: Искане от НОИ за възстановяване на платени обезщетения? elisaveta_p 03.05.2016 15:53
Аз съм убедена в липсата на единна практика на институциите у нас по сходни казуси. В това число и на НОИ. Онзи ден пуснах една тема, която не предизвика никакви коментари (не че ги очаквах де), в която споделих как на един осигурен по ТД и като ЗП, който винаги си взима по два болнични листа, а боледува често и ми е дал доста материал за наблюдение и анализ, му изчисляват обезщетенията по различен начин за определените периоди на боледуване. Много пъти съм се опитвала да разбера как е регламентирано да се прави изчислението в подобни случаи в КСО или в съответната наредба. Досега не съм открила да е "разписано". И указания на НОИ за уеднаквяване на практиката не съм срещала обнародвани. Така че всеки си прави, каквото си иска. И често го прави в полза на лицето. Но не винаги :) хихи, и определено не от добри чувства :)
реклама
ODIT.info > Дискусия > Осигуряване
Моят ODIT.info
ПОСЛЕДНИ ТЕМИ
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: Учредяване на право на ползване и продажба на имота
RE: Учредяване на право на ползване и продажба на имота
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно
RE: хартиени ваучери - до кога последно