Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Данъци Започни нова тема

Мнооого гореща тема! И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент

 И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 11:34

Здравейте, колеги!
Моля за съвет (преди да питам, изчетох освен ЗКПО всички статии и дискусии, което намерих в нета по темата):
Трябва ли да се обяви в ГДД като скрито разпределение на печалба, частта от разпределен (изплатен в брой и деклариран с декл. по чл.55) дивидент в ООД, която надвишава неразпределената печалба.
Протоколът е от м.11.2017 г., текущата печалба и към 31.10., и към 31.12.2017 г. е предостатъчна.
След голямо четене и чудене, осчетоводих протокола според дефиницията на ЗКПО за дивидент и СС за грешки - като намаление на собствения капитал – в случая като намаление на неразпред.печалба до изчерпване и остатъка като увеличение на непокритата загуба от предх.години.
Примерно: 9 хил.лв. дивидент, но 7 хил.лв. неразпред.печалба.
Осчетоводена е като: Д-т 122/ К-т 425 – 7000; Д-т 121/К-т 425 – 2000 и т.н. за данъка и плащането.
Към 01.01.2018 г. Д-т 123/К-т 121 – 2000, К-т 122 – с останалата печалба.
Т.е. разпределената сума не е оформена като разход, нито е оставена като разчет към 31.12.2017 г.
Няма какво да се преобразува в ГДД.
Т.е. няма нищо „скрито”, но ме притеснява „врътката” между т.4 и т.5 в ДР на ЗКПО:
Хем скритото разпределение на печалба се включва в понятието дивидент (по т.4в), хем по т.5, от „скритото” се изключват дивидентите по т.4 б), т.е. доходите от дялови участия.
Моля за мнения и благодаря предварително!

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 13:13

Отново моля за мнение, нямам друг случай на деклариране на скрито разпределение, интересува ме най-вече има ли последици посочването, освен 5% данък, който вече е платен.
Кое в случая е по-сигурното действие - да се посочи като скрито р-е, или не е необходимо?

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Abby12 Профил 05.02.2018 14:02

когато/ако разбереш дали е било необходимо ще са те опукали с 20%

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 14:23

Аби, защо така свирепо - това е по чл. 267, ал.1 ЗКПО, ама нали затова питам - заради ал.2.
(2) (Нова - ДВ, бр. 100 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) В случаите, когато данъчно задължено лице, извършило скрито разпределение на печалба, посочи това обстоятелство в данъчната си декларация, санкцията по ал. 1 не се налага.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Маграт Профил 05.02.2018 14:40

На мен не ми прилича на скрито разпределение на печалба, но ми се струва излишно усложнено. Какво те притеснява да осчетоводиш сумите като заем към съдружниците или разчет?

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Abby12 Профил 05.02.2018 14:45

Отговор на Нектон(05.02.2018 14:23):
Нектон каза:
Аби, защо така свирепо - това е по чл. 267, ал.1 ЗКПО, ама нали затова питам - заради ал.2.


не е свирепо, а лаконично
прекрасно знам защо питаш и ти се чудя защо изобщо се чудиш
в момента, в който разбереш със сигурност, че е скрито разпределение вече няма да има мегдан за ал. 2

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 14:48

Какво те притеснява да осчетоводиш сумите като заем към съдружниците или разчет?

Притеснява ме наличието на протокол и най-вече, че е подадено в тримесечната декларация като дивидент и в платежното за данъка е написано като основание и въобще "вярното и честното"...

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 14:51

Аби, разбрах и благодаря - ще го посоча като "скрито", т.е. действам по Л. Мермерска:

"Страшно ли е да се посочи скрито разпределение в ГДД по чл. 92 от ЗКПО?
Самият автор вече три последователни години декларира в ГДД по чл. 92 от ЗКПО на ООД, в което е съдружник, скрито разпределение на печалбата, което представлява текущото му лично потребление на него и на другия съдружник, като само внася данък дивидент 5 на сто върху него."

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Abby12 Профил 05.02.2018 14:56

Отговор на Нектон(05.02.2018 14:51):
Нектон каза:
действам по Л. Мермерска:


щом си го чела защо изобщо питаш? все едно тук някой да ти каже нещо друго и ти да го предпочетеш :)

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 05.02.2018 15:04

Защото работя сама и имам необходимост от време на време да си "сверя часовника" с практикуващи счетоводители, не само с повече или по-малко теоретични статии.
Лека работа!

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 06.02.2018 21:53

Имате платен данък дивидент, подадена декларация чл.55 и ще посочите скрито разпределение на печалбата ??? И Протокол ??? Много сте го скрили.
То по-добре, както Маграт предлага - разчет и дивидент 2018 / да не е авансов / . На мене пък ми хареса Вашият вариант. И какво като не послушаме Л.Мермерска ?

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 10:08

Смело бих заложил на това и...умната!Точно и прецизно.
taxavoid.eu/advice/divident-navsyakade-ipo-vsqko-vreme

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент eli_l Профил 07.02.2018 11:18

Отговор на тониК(07.02.2018 10:08):
тониК каза:
Смело бих заложил на това и...умната!Точно и прецизно.
taxavoid.eu/advice/divident-navsyakade-ipo-vsqko-vreme


На този сайт има доста странни 'съвети'. Като например този taxavoid.eu/advice/zadyljitelna-DDS-registraciya-nqma-takova-neshto
Не бих написала такова нещо в интернет, че и да си сложа и името и телефон за лесна връзка с мен ;)

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 12:54

Аз също - важното е не кой казва нещо, а какво казва.

Отговор на тониК(07.02.2018 10:08):
тониК каза:
Смело бих заложил на това и...умната!Точно и прецизно.
taxavoid.eu/advice/divident-navsyakade-ipo-vsqko-vreme

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 12:57

Всъщност прочетохте ли изобщо статията - казани са само смислени неща, независимо от заглавието и.

Отговор на eli_l(07.02.2018 11:18):
eli_l каза:


На този сайт има доста странни 'съвети'. Като например този taxavoid.eu/advice/zadyljitelna-DDS-registraciya-nqma-takova-neshto
Не бих написала такова нещо в интернет, че и да си сложа и името и телефон за лесна връзка с мен ;)

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 07.02.2018 14:00

Здравейте отново!
Сега видях, че има още коментари по въпроса ми, за което благодаря.
Както още в началото написах, прочетох всичко по темата, достъпно в нета, включително статията в посочения сайт, както и положителното мнение на проф. Герджиков за авансовото разпределяне на дивиденти от текущата печалба, след междинен баланс и т.н.
Бях решила да оформя операциите според статията в сайта, т.е. като отрицателно салдо по с-ка 122. Обаче … затова писах, че теоретичните статии са едно, а практиката – друго!
Опитайте да посочите в ГОД на НСИ отрицателно салдо на неразпределената печалба!
Иначе съм съгласна, че правните обосновки изглеждат прецизни, но това по-долу едва ли е писано от счетоводител:
…Изплатения неправомерно дивидент следва да се отчете по дебита на сметка 122 (Неразпределена печалба от минали години) т.е. като минус по сметката… Отчитане на изплатения неправомерно авансов дивидент по дебита на сметка 122 (Неразпределена печалба от минали години) ще доведе до отрицателно салдо на сметката и отрицателна сума в баланса, но това не следва да притеснява счетоводителите изготвящи годишния финансов отчет на дружеството. В крайна сметка това е вярното и честно представяне на действията на собствениците и ръководните органи на дружеството по разпределяне на дивидент в нарушение на ТЗ…”

От друга страна, има доста писма на НАП, всички на обратнатапозиция, посочвам най-скорошното, което намерих:
В дирекция ОДОП - Пловдив постъпи Ваше писмено запитване с вх. № 96-00-257 от 21.09.2016 г.
… Тъй като в запитването е посочено, че собствениците на дружеството смятат да разпределят дивидент на база счетоводната печалба, която се очаква в следващите години, следва да се има предвид, че разпределение на дивидент може да се извърши след одобряването и приемането на финансовия отчет за съответната/те календарни години, т.е. предварително не може да бъде разпределяна печалба. Предварителното разпределяне на печалба, която не е приета на общо събрание е нарушение на данъчното законодателство и би представлявало скрито разпределение на печалбата по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗКПО, поради което размерът на дивидента подлежи на облагане на основание чл. 194, ал. 1, т. 3 във връзка с § 1, т. 4, буква „в“ от ЗКПО.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 14:34

Е хубу де, щом има шубе посочи я като скрито разпределение пък и нали данък дивидент е внесен!
Макар, че колко да е "скрито" щом има "явен" писмен протокол от ОС и данъкът е внесен!!!
А пък за дебитното салдо на 122 ...сериозно ли не знаеш как!

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 07.02.2018 14:39

Сериозно, не можах в баланса за НСИ да запиша отрицателно число за неразпред.печалба!

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 15:13

В счет.продукт и евент.отчет за АВ/ТР "минава" с минус...За НСИ.....импровизирай: )))

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 15:13

Ей това с платения дивидент на скритото разпределение и Протокола най-ми е чудно !!! Иначе мисля, че в основата на тази тема стои точно, както казваш шубето.

Отговор на тониК(07.02.2018 14:34):
тониК каза:
Е хубу де, щом има шубе посочи я като скрито разпределение пък и нали данък дивидент е внесен!
Макар, че колко да е "скрито" щом има "явен" писмен протокол от ОС и данъкът е внесен!!!
А пък за дебитното салдо на 122 ...сериозно ли не знаеш как!

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 07.02.2018 16:31

Така е, "шубе" си е, освен всичките други чуденки! И как няма да не е, на практика повечето от нас правим колкото счетоводство, два пъти повече данъчна защита, въпреки че това не се оценява от управителите (и не се плаща).

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 16:57

Много вярно е това, да. Добре де, да попитам - след като избирате декларирането на скрито разпределение защо правите Протокол, плащате дивидент текущо през годината ? Не следва ли това да стане при декларирането на това скрито разпределение ? Не съм се замисляла за този механизъм, затова питам.

Отговор на Нектон(07.02.2018 16:31):
Нектон каза:
Така е, "шубе" си е, освен всичките други чуденки! И как няма да не е, на практика повечето от нас правим колкото счетоводство, два пъти повече данъчна защита, въпреки че това не се оценява от управителите (и не се плаща).

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 17:07

Като пишеш в скрито разпределение, то анулираш действието на ал.2 от чл.267.Тогава могат да искат да внесеш дивидента, ама той вече си е внесен.В това което сега пиша не съм убеден и не бих така процедирал, ама като си шубелия - така го направи.В крайна сметка и да го вземат за скрито разпределение, то следва да го докажат, а няма как да стане щото имаш ЯВЕН протокол и ВНЕСЕН дивидент.Това, че в ТЗ няма понятие "авансов дивидент", то няма и санкция и кой да я наложи.НАП импровизират, ама едва ли биха санкционирали щото няма нарушен законов текст, а тяхно си тълкувание относно разпределена
неприета от Общо събрание печалба.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 07.02.2018 17:09

Защото нито управителя, нито аз го считам за скрито разпределение, тази отметка ще я направя просто за всеки случай.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 17:19

Добре де, ако не беше платен данъка, нямаше Протокол и т.н. и накрая се декларира скрито разпределение на печалбата до 31.03.2018 кога следва да се плати данък в този случай? И пак следва ли и Д55 и кога ? Нещо не ми е ясно...това скрито разпределение. Сигурно защото е много скрито.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 17:21

Аз съм го правил във връзка със значителен превод от фирмена към лична сметка.
И после се следва Решение на ЕСК и внасяне на данък дивидент.Всичко това до срока на ГДД чл.92
/понеже е масов случай научих, че по изключение са приемали корекция на ГДД чл.92 и след срока, ама преди да са те барнали от НАП./ Иначе си е 20% плюс следващ се данък дивидент.
Доп.:Ами разбира се Д55 до края на м.04 и вноска на данъка.
Отново мисля, че не си в този случай, но нищо не ти коства.Ти Д55 и данък дивидент би трябвало вече да си ги направила назад във времето.Нали иде реч за през 2017г.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент Нектон Профил 07.02.2018 17:24

Всичко, което четох, води до извода, че "скритото" се третира данъчно като дивидент. Следователно за тримесечието, в което е извършено плащането/разхода, към него се отнасят сроковете.

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 17:27

Точно.Е не всяко скрито е дивидент, но фирмени пари в частно лице си е такова: )))
Подобно на липсваща касова наличност...: )))Е, от частното към общото, ама сега ще ме заядат: (

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 17:36

Това, което ще декларирам в ГДД чл.92 като скрито трябва да е било "раздадено" още 2017 примерно и само го декларирам, а съобразно времето го администрирам като дивидент в съответните срокове. Така го разбрах.

Фирмени пари в частно лице може и да са си пак фирмени де - 422.
Много благодаря за ограмотяването. Може и аз нещо скрито да направя, ама по ми харесва авансовият дивидент.

Отговор на тониК(07.02.2018 17:27):
тониК каза:
Точно.Е не всяко скрито е дивидент, но фирмени пари в частно лице си е такова: )))
Подобно на липсваща касова наличност...: )))Е, от частното към общото, ама сега ще ме заядат: (

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент тониК Профил Изпрати email 07.02.2018 17:42

Да де, горе имах пред вид от фирмена в лична банкова сметка /тъй бе в моя случай/.Е, сумата беше само 300 000 лева.../ х 20% + още х 5%/..лесно се смята: ) Вместо 75 000лв се размина с 15 000лв.
Имаше си я печалбата.
 

 RE: И на мен ми се случи т.нар. „авансов” дивидент colori Профил 07.02.2018 17:48

И това може да е 422, ама и да има движение, отчитане на тези аванси. Да, ясно ми стана - мерси и благодаря :))))))))

Отговор на тониК(07.02.2018 17:42):
тониК каза:
Да де, горе имах пред вид от фирмена в лична банкова сметка
реклама

ODIT.info > Дискусия > Данъци