Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения Започни нова тема

Тема. Задължаване за ползване на платен отпуск

 Задължаване за ползване на платен отпуск nuneva Профил 05.02.2025 13:39

Здравейте. Въпросът ми е следният и благодаря на всички, които ще се отзоват със съвет и коментари.
Имам неползван платен годишен отпуск от 2024 г. в размер на 18 дни. Поради оптимизация на отдела останах само аз и вземането на отпуск ставаше доста трудно последните две години.
Има заповед на управителя до 30.06 задължително да си ползвам тези дни. Но моментите са два - не мога да отсъствам примерно 5 дни наведнъж поради естеството на работата ми, а аз така желая да ползвам отпуска си (5-10 дни ан блок), за да отида на почивка, екскурзия и пр. Съответно след като му казах, той отговори да си пускам всяка седмица по 1-2 дни, което пък мен не ме устройва.

Въпросът ми е: има ли право той да ме ЗАДЪЛЖИ до 30.06. да ползвам този отпуск от 2024 г. и ако аз откажа какви може да са последиците за мен, както и в каква форма следва да е моя отказ.

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск TaNikKa Профил 05.02.2025 14:27

То някaкво ръководство в служебни прaвоотношения, нещо кaто тотaлитaрно ръководство нa предприятия.

Трябвa дa имa одобрени предвaрителни грaфици зa плaнирaнето нa годишните плaтени отпуски, остaнaлите грaфици и зaдaчи дa сa съобрaзени с предвaрителния грaфик зa плaтените отпуски. Първият грaфик е зaконодaтелно уреден в Кодексa нa трудa, със срок през ноември предходнaтa годинa зa текущaтa годинa или текущaтa зa следвaщaтa, другите грaфици сa вътрешно- упрaвленски добри прaктики...

В моментa не могa дa се досетя зa нормaтивния aкт, в който имaше уредено зaконодaтелно и някaкъв определен минимум дни, не по- мaлко от 10 рaботни дни от плaтения годишен отпуск, или половинaтa от полaгaемия годишен плaтен отпуск, които дa сa с откъсвaне от рaботния цикъл нa месторaботaтa. ...

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск jhoro Профил 05.02.2025 14:55

Отговор на nuneva(05.02.2025 13:39):
Въпросът ми е: има ли право той да ме ЗАДЪЛЖИ до 30.06. да ползвам този отпуск от 2024 г. и ако аз откажа какви може да са последиците за мен, както и в каква форма следва да е моя отказ.

Да! Основание
„Чл. 176. (2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.“
Кодекс на труда

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск bonou2 Профил 05.02.2025 15:03

Аз не разбрах повода за удивителната на Да-то, обаче.
"(4) Работодателят има право да предостави платения годишен отпуск на работника или служителя и без негово съгласие по време на престой повече от 5 работни дни, при ползване на отпуска едновременно от всички работници и служители, както и в случаите, когато работникът или служителят след покана от работодателя не е поискал отпуска си до края на календарната година, за която се полага.
(5) Работникът или служителят използва платения си годишен отпуск до края на календарната година, за която се отнася. Работодателят е длъжен да разреши платения годишен отпуск на работника или служителя до края на съответната календарна година, освен ако ползването му е отложено по реда на чл. 176. В този случай на работника или служителя се осигурява ползване на не по-малко от половината от полагащия му се за календарната година платен годишен отпуск."


Отговор на jhoro(05.02.2025 14:55):
jhoro каза:

Да! Основание
„Чл. 176. (2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.“
Кодекс на труда



Не че не е тъпотия, цялото това въртене на хартия м/у служител и работодател. Да не говорм и как се "изписват" самото "вземане" на платен отпуск (в повечето случаи).

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск nuneva Профил 05.02.2025 15:46

Отговор на TaNikKa(05.02.2025 14:27):
TaNikKa каза:
То някaкво ръководство в служебни прaвоотношения, нещо кaто тотaлитaрно ръководство нa предприятия.

Трябвa дa имa одобрени предвaрителни грaфици зa плaнирaнето нa годишните плaтени отпуски, остaнaлите грaфици и зaдaчи дa сa съобрaзени с предвaрителния грaфик зa плaтените отпуски. Първият грaфик е зaконодaтелно уреден в Кодексa нa трудa, със срок през ноември предходнaтa годинa зa текущaтa годинa или текущaтa зa следвaщaтa, другите грaфици сa вътрешно- упрaвленски добри прaктики...

В моментa не...


Това за графиците не беше ли обявено за противоконституционна разпоредба в КТ преди няколко години или греща?

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск nuneva Профил 05.02.2025 15:48

Отговор на jhoro(05.02.2025 14:55):
jhoro каза:

Да! Основание
„Чл. 176. (2) Когато отпускът е отложен или не е ползван до края на календарната година, за която се отнася, работодателят е длъжен да осигури ползването му през следващата календарна година, но не по-късно от 6 месеца, считано от края на календарната година, за която се полага.“
Кодекс на труда


Болднатото всъщност ме замисли - длъжен да осигури, т.е да осигури на работника възможност да си ползва отпуска, а не да го задължи. Разбира се може и да греша.

Благодаря на всичмки отзовали се!

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск TaNikKa Профил 05.02.2025 15:58

Отговор на nuneva(05.02.2025 15:46):
nuneva каза:


Това за графиците не беше ли обявено за противоконституционна разпоредба в КТ преди няколко години или греща?


Не, но и не сa ги спaзвaли и грaфиците зa отпуски ...зaщото се окaзвa, че сa импулсно зaвисими и не знaят когa кaкъв импулс ще получaт...

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск jhoro Профил 05.02.2025 16:15

Отговор на bonou2(05.02.2025 15:03): Аз не разбрах повода за удивителната на Да-то
Няма повод - пунктуация.

Отговор на bonou2(05.02.2025 15:03): Обаче ...
Като цитираш чл. 171, ал. 5 - имай предвид и
Чл. 176а. (2) Когато платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 176, ал. 1, правото на работника или служителя на ползването му се погасява по давност след изтичане на две години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му.
 

 RE: Задължаване за ползване на платен отпуск jhoro Профил 05.02.2025 16:17

Отговор на nuneva(05.02.2025 15:48): Болднатото всъщност ме замисли - длъжен да осигури, т.е да осигури на работника възможност да си ползва отпуска, а не да го задължи. Разбира се може и да греша.
Задължаването може да е ... неформално!
В една фирма казваха - „Който не си ползва отпуска до края на годината - ще се разочарова от годишния бонус!“
реклама

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения