Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Счетоводство Започни нова тема

Мнооого гореща тема! Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ

 Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 27.10.2011 10:50

Здравейте,
имам следния казус - предприятие А купува две други Б и В (и трите са еоод-та), като след покупката Б и В продължават да съществуват. Предприятие Б има взет заем от В, а А от Б. Каква е процедурата счетоводно при тази ситуация? Предполагам първо се правят приключвателни отчети на Б и В. А после - консолидация ли се прави или? Защото малко нещата с репутацията не са ми ясни - при положение, че имат вземания и задължения едно към друго, какво става с тях?
Определено никъде не прочетох нещо по ясно по темата, освен че категорично не е бизнескомбинация. Но за счетоводния аспект в подробности никъде нищо не пише.
Моля за помощ, тъй като за пръв път се сблъсквам с този казус.
Предварително благодаря за всеки коментар.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ silvy81 Профил 27.10.2011 11:12

Ами прихващат де що може...Примерно. :)

Отговор на bonbonder(27.10.2011 10:50):
bonbonder каза:
Здравейте,
имам следния казус - предприятие А купува две други Б и В (и трите са еоод-та), като след покупката Б и В продължават да съществуват. Предприятие Б има взет заем от В, а А от Б. Каква е процедурата счетоводно при тази ситуация? Предполагам първо се правят приключвателни отчети на Б и В. А после - консолидация ли се прави или? Защото малко нещата с репутацията не са ми ясни - при положение, че имат вземания и задължения едно към друго, какво става с тях?
Определено никъде не прочетох...

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 27.10.2011 11:27

Отговор на silvy81(27.10.2011 11:12):
silvy81 каза:
Ами прихващат де що може...Примерно. :)



Мдааа и на мен така ми се ще......

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 02.11.2011 15:52

Никой ли не се е сблъсквал с тази ситуация - моля помагайте!

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 02.11.2011 16:00

От продажбата нищо не следва по отоншение на заемите.

А дължи цената на ТП на този, който е подал- ЕСК на Б и В.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 02.11.2011 16:21

Не следва ли да се заличат заемите помежду им - нали реално стават едно?

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 02.11.2011 16:23

Отговор на bonbonder(02.11.2011 16:21):
bonbonder каза:
Не следва ли да се заличат заемите помежду им - нали реално стават едно?


Не. Не стават едно. Остават си ОТЕДЕЛНИ ЮЛ , с ОТДЕЛНО ИМУЩЕСТВО.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 02.11.2011 18:11

Отговор на bonbonder(02.11.2011 16:21):
bonbonder каза:
Не следва ли да се заличат заемите помежду им - нали реално стават едно?


Задълженията няма да ги има само при консолидирания баланс.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 03.11.2011 21:55

Добре де, нали при покупката, фирмата която ги придобива ги купува с всички активи и пасиви - не остават ли купените само с капитал, а останалото да отиде при купувача?

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 21:57

Отговор на bonbonder(03.11.2011 21:55):
bonbonder каза:
Добре де, нали при покупката, фирмата която ги придобива ги купува с всички активи и пасиви - не остават ли купените само с капитал, а останалото да отиде при купувача?


Много екстравагантна идея, нямаща нищо общо с действителността.

Не имуществото на всяко от купените ЕООД-та си остава същото. Променя се само ЕСК.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:13

Да бе, не било бизнескомбинация.... Това да не са ЕТ-та?
Освен това изобщо не съм убеден, че сделката е по чл.15 от ТЗ
Що ли си мисля, че в случая е 262г от ТЗ.

Но пък няма никаква пречка, да си е чл.15, като стоката си е самото предприятие.
Иначе да. продавачите си остават с "капитал" - регистрирания капитал - в пасива
в актива - получените (дължимите) пари по сделката. И формира печалба, загуба или нищо.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:15

Нямаш създаване на Б и В от имуществото на А.

Просто А купува Б и В.

Чл.15 ТЗ си е основанието на договора.

Точно , защото се купува цяло предприятие, няма сливане на имущества.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:17

Отговор на neli7304(03.11.2011 21:57):
neli7304 каза:
Не имуществото на всяко от купените ЕООД-та си остава същото. Променя се само ЕСК.


Изобщо не се променя ЕСК. Той си остава същият :-D Нямаш сделка с дялове, имаш сделка с предприятие - имущество!

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:19

Отговор на Федор Венедиктович Езерский(03.11.2011 22:17):
Федор Венедиктович Езерский каза:


Изобщо не се променя ЕСК. Той си остава същият :-D Нямаш сделка с дялове, имаш сделка с предприятие - имущество!


Как да не се променя собственика.

Досега предприятието е било собственост на Иван Драганов Пенков, а сега са собственост на "Мустаци" ЕООД

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:21

Абе Жена! Недей гледа "предприятието" от гледна точка Закона за счетоводството, ами го гледай от гледна точка Търговският закон!
Сега тази елементарна разлика ли трябва да я обясняваме?

Досега предприятието е било собственост на Мустаци ЕООД, а сега са става собственост на Купувач ЕООД! А кой е собственика на Мустаци ЕООД няма никакво значение в случая, защото си остава същия!

Отговор на neli7304(03.11.2011 22:19):
neli7304 каза:


Как да не се променя собственика.

Досега предприятието е било собственост на Иван Драганов Пенков, а сега са собственост на "Мустаци" ЕООД

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:31

Отговор на Федор Венедиктович Езерский(03.11.2011 22:21):
Федор Венедиктович Езерский каза:
Абе Жена! Недей гледа "предприятието" от гледна точка Закона за счетоводството, ами го гледай от гледна точка Търговският закон!
Сега тази елементарна разлика ли трябва да я обясняваме?




Не мога да разбера за какво разлика говориш.

Предприятието си е вид имущество, като съвкупност от права задължения и фактичиски отношения.
Това имущество си има собственик и щом е ЕООД, то собственикът на 100% от капитала е един.

Така, че не разбирам за каква разлика говориш, която аз не съм правела.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:32

Отговор на Федор Венедиктович Езерский(03.11.2011 22:21):
Федор Венедиктович Езерский каза:
Абе Жена! Недей гледа "предприятието" от гледна точка Закона за счетоводството, ами го гледай от гледна точка Търговският закон!
Сега тази елементарна разлика ли трябва да я обясняваме?

Досега предприятието е било собственост на Мустаци ЕООД, а сега са става собственост на Купувач ЕООД! А кой е собственика на Мустаци ЕООД няма никакво значение в случая, защото си остава същия!




Че кой ти твърди обратното.
Б и В променят собственика си, а не купувача А.

Не съм твърдяла обратното.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:33

Но нямаме никакво отделяне на ЕООД, за каквото говориш.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:34

Да, само отделената част е 100% :-))))))

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:36

Отговор на Федор Венедиктович Езерский(03.11.2011 22:34):
Федор Венедиктович Езерский каза:
Да, само отделената част е 100% :-))))))


Няма никакво отделяне.
От къде го измисли това отделяне.


Албена ЕООД, купува Божана ЕООД и Веселина ЕООД.

Къде го видя това отделяне?

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:37

Предприятията Божана ЕООД и Веселина ЕООД продължават да си същестуват.

Променен е само техния ЕСК.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:39

ЕООД-тата Б и В не променят собствениците си! Просто тези ЕООД-та продават имуществото си срещу пари! - Имущество - машини, съоръжения, вземания и т.н. от актива, задължения всякакви от пасива, и се формира финансов резултат от сделката!
Ако трябваше да променят собствениците си, щеше да има сделка с дялове, която е нещо съвсем друго и от отделянето, и от сделка с предприятие по чл.15!

Отговор на neli7304(03.11.2011 22:32):
neli7304 каза:

Че кой ти твърди обратнотоБ и В променят собственика си, а не купувача А.

Не съм твърдяла обратното.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:41

Отговор на neli7304(03.11.2011 22:36):
neli7304 каза:

Албена ЕООД, купува Божана ЕООД и Веселина ЕООД.

Къде го видя това отделяне?


Къде го видя това? Албена ЕООД купува предприятията на Божана ЕООД и Веселина ЕООД. Къде видя покупко-продажба на дялове?
Ако беше покупко продажба на дялове, изобщо нямаше да се пита за чл.15 от ТЗ. Ти заглавието не го ли четеш на темата?

В момента все едно ми говориш че ЕТ като си продаде предприятието става роб на купувача!

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 22:43

Отговор на Федор Венедиктович Езерский(03.11.2011 22:41):
Федор Венедиктович Езерский каза:


Къде го видя това? Албена ЕООД купува предприятията на Божана ЕООД и Веселина ЕООД. Къде видя покупко-продажба на дялове?
Ако беше покупко продажба на дялове, изобщо нямаше да се пита за чл.15 от ТЗ. Ти заглавието не го ли четеш на темата?

В момента все едно ми говориш че ЕТ като си продаде предприятието става роб на купувача!


Няма продажба на дялове. Има продажба на цяло предприятие.

Нищо подобно не ти говоря, каквото говориш за ЕТ.

Считам спора за безпредметен.

Явно не говорим на един и същ език.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:47

Абсолютно безпредметен! Има продажба на цяло предприятие! И продавача получава пари срещу него. Няма никаква промяна в това кой е собственик на продавача!
Сама признаваш, че няма продажба на дяловете, които са 100% във владението на ЕСК.
Та за каква промяна на ЕСК говориш, като няма продажба на дяловете?

Отговор на neli7304(03.11.2011 22:43):
neli7304 каза:
Няма продажба на дялове. Има продажба на цяло предприятие.
Нищо подобно не ти говоря, каквото говориш за ЕТ.
Считам спора за безпредметен.
Явно не говорим на един и същ език.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 22:52

За тази екстравагантна идея, за промяна на ЕСК говоря :-D
Как ти дойде това на ум?

Отговор на neli7304(03.11.2011 21:57):
neli7304 каза:
Много екстравагантна идея, нямаща нищо общо с действителността.
Не имуществото на всяко от купените ЕООД-та си остава същото. Променя се само ЕСК.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ neli7304 Профил Изпрати email 03.11.2011 23:09

Всъщност прав си. Грешката е моя.

Имуществата си сливат. ЕООД-тата запазват ЕСК-то и остават "кухи" търговци, без търговско предприятие.
Няма продажба на дружествата, а на притежаваните от тях търговски предприятия.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 23:19

Не са съвсем кухи :-)))) Защото резултата от сделката е пари или друго имущество.
Т.е., тези "кухи" търговци вече си имат ново предприятие :-)

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Федор Венедиктович Ез...  Профил 03.11.2011 23:22

В края на краищата @bonbonder да поогледа стандарта за бизнескомбинациите и.... там си пише всичко

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ bonbonder Профил Изпрати email 05.11.2011 16:41

Благодаря за помощта на всички! И така, на тези на които не е ясно, покупката е по чл.15 от ТЗ, защото така си пише в договорите за покупко-продажба. Предприятията не се заличават и не променят собствениците си . За бизнескомбинацията попитах експертите на НАП и те казаха, че според счетоводителите и ВАС няма бизнескомбинация, а според НАП има и въпроса е спорен.
За мен логично би било изкупените да останат с капитала и резултата от сделката, а всичко останало да премине като репутация при купувача. Забравих да спомена, че са купени за по 100 лв. всяко.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 14.06.2015 17:53

Използвам тази стара тема, защото не открих по-нова.
Имам следното питане:
Как се осчетоводява при купувача ЕООД покупката на цяло предприятие ООД по чл.15 ТЗ като ООД-то не се заличава. ООД-то не е осъществявало дейност в последните 2 години, не е регистрирано по ЗДДС, няма задължения, няма активи и цената на сделката е 5 хил. лв., колкото е и капиталът му.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 14.06.2015 17:57

Забравих да напиша, че сделката е от миналия месец и е вписана и по двете партиди. Знам, че 6 мес. се води отделно счетоводство. Не знам как се завежда и после как се води.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Abby12 Профил 14.06.2015 21:11

като начало наясно ли сте изобщо какво сте купили срещу петте хилки?

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 07:56

Аз не съм купувала нищо :)
Това са фактите. Защо собственикът и управител на ЕООД-то е купил както казвате за 5 хилки ООД-то си е негово и на продавачите решение. Не съм се занимавала с подобен казус и не знам как да го осчетоводя. Моля за помощ.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ Abby12 Профил 15.06.2015 09:02

там е работата, че не е купил ООД-то, а неговото търговско предприятие - поне така твърдите
сега остава да установите и какво точно е купил за да го осчетоводите

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 09:52

Да купил е цялото предприятие по чл.15 от ТЗ
Не знам как да го осчетоводя

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 10:41

Подбутвам темата. Някой, който се е занимавал с подобно нещо, моля за помощ.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 11:20

Abby12, не си ли се занимавал/ла с подобен казус

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ tpeeva Профил 15.06.2015 12:03

А вземания има ли? Изобщо има ли нещо в баланса на продаденото дружество освен капитал и евентуално парични средства?

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 12:21

Няма вземания. Няма задължения. Има неразпределена печалба от 3 хиляди, която е от 2011 г.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ tpeeva Профил 15.06.2015 12:52

Тогава не разбирам какво е купил...

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ samotja Профил Изпрати email 15.06.2015 13:00

Да разбираме че това ООД си има нов собственик така ли или не ?Като е без заличаване си водите отделно счетоводство според мен Отговор на koleva78(15.06.2015 12:21):

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ стискозъбка Профил 15.06.2015 13:10

Купил е името.
Дано да не е било скъпо :) Отговор на tpeeva(15.06.2015 12:52):

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 13:11

EООД купува цяло предприятие ООД по чл. 15 от ТЗ
ООД не се заличава. Има си двама съдружници.
ООД-то няма нов собственик, продава се като цяло предприятие като съвкупност от права, задължения и фактически отношения. Продажбата е изповядана пред нотариус. В ТР има вписване по партидите и на купувача и на продавача. Отделно счетоводство се води 6 месеца.
Защо са се договорили на тази сделка не знам. Изложих всичко, което имам.
Не знам как да осчетоводя, затова моля за помощ.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 13:13

На стискозъбка - купил е цялото предприятие. Какво е целял - не знам.

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ samotja Профил Изпрати email 15.06.2015 13:18

Как хeм съдружниците си стоят хем вие го купувате Отговор на koleva78(15.06.2015 13:11):

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 13:24

И съдружниците си стоят и ООД-то не е заличено.... така е като се купува цялото предприятие

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ samotja Профил Изпрати email 15.06.2015 13:34

Това ООД има дялове вие не сте ли купили тях? Ако не то тогава купувате активите и пасивите ама щом казваш че такива няма не знам какво сте си купили Отговор на koleva78(15.06.2015 13:24):
 

 RE: Отново за покупко-продажбата на предприятие по чл.15 от ТЗ koleva78 Профил 15.06.2015 13:48

Цялото предприятие, с това което си има :)
реклама

ODIT.info > Дискусия > Счетоводство