Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения Започни нова тема

Мнооого гореща тема! КЛАС

 КЛАС baro_gazaro Профил 17.07.2007 15:31

Имам служител който работи във фирмата от 2год. и 8 мес.
След 01.07.07 трябва ли да му доплащаме за клас или да изчакаме докато станат 3 год. трудов стаж?
Благодаря

 RE: КЛАС норик (гост) 17.07.2007 15:33

трябва

 RE: КЛАС e_ilieva Профил 18.07.2007 16:32

трябва да му се начислява за 2 години, а като направи 3-добавяте му още 0.6 %
Обаче аз да питам-проц. просл. години само за стаж в предприятието ли е /и сходни дейностти в др.предприятия/ или върху целия трудов стаж на човека, независимо къде и какво е работил. Защото преди беше върху целия
Благодаря на тези които ще помогнат с мнение

 RE: КЛАС Криси (гост) 18.07.2007 16:41

Доколкото разбрах:

На 20 юли 2007 постъпва на длъжност шофьор например служител с 20 години стаж/включително и казарма!!!/ към 01.07.2007 г.. Зачитаме му целия стаж за професионален опит, независимо, че не е по специалността и не е придобит в нашата фирма.
Същият служител напуска на 20 септември 2007 г. и постъпва като барман в друга фирма. Новата фирма зачита за професионален опит 20 години/тъй като това е заварено положение/, а 2-та месеца като шофьор не ги зачита, тъй като е стаж не по специалността , придобит след 01.07.2007 г.

аз така го разбирам, ако има мнения на други колеги.....

 RE: КЛАС Ани (гост) 18.07.2007 17:13

Не, Криси, щом е постъпил СЛЕД 01,07,2007 г. зачитате стажа, който прецените,че е сходен с длъжността при вас.

 RE: КЛАС Криси (гост) 18.07.2007 17:17

Не е така, Ани, говорих с юристи, които казаха, че наредбата няма обратно действие...Стажът, който е придобит преди 01.07.2007 г. се зачита целия. Вчера на семинара, организиран от Труд и право, са потвърдили моето мнение.

 RE: КЛАС Ани (гост) 18.07.2007 17:44

Странно! И аз бях на семинар и Гълъб Донев обясни, че след 01,01,2007 г. се признава САМО сходния стаж

 RE: КЛАС Криси (гост) 18.07.2007 17:54

Аз също бях на този семинар на Гълъб Донев, и наистина първоначално и аз го бях разбрала така, но говорих с юристи и те ми обясниха този начин, със зачитане на целия стаж до 01.007.2007 г. ......ето нещо от на МТСП:

Начислява ли се допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит, когато работещият има 2 г. стаж- едната при настоящия, а другата- при предходни работодатели? Ако- да, целият стаж при предходните работодатели ли се взема предвид или само този на същата, сходна или със сходен характер работа?


Уважаема г-жо Стефанова, С параграф 2, точка 2 на на ПМС 147 от 29.06.2007 г. се създава нова ал. 9 на чл. 12 на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Съгласно направеното допълнение, правото за получаване на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит възниква при придобит трудов стаж и професионален опит, не по-малък от една година. Следователно на работниците с една и повече години трудов стаж в едно предприятие, които към 1 юли 200 7 г. работят и продължават да работят в същото предприятие следва да се изплаща допълнително трудово възнаграждение по чл. 12, ал. 1 от НСОРЗ.

 RE: КЛАС Ани (гост) 18.07.2007 19:02

Криси, това което цитираш важи за работници, които са постъпили ПРЕДИ 01,07,2007 г., но имат по-малко от 3 год. до момента трудов стаж и по старата наредба нямаха право на клас до навършване на 3 год.
Аз коментирам за постъпили СЛЕД 01,07,2007 г. При тях се взима предишния стаж, само ако е същият или сходен

 RE: КЛАС гост (гост) 18.07.2007 19:19

и какво следва типично по бъргарски - щете взема на работа, но ако вместо секретарка си чистачка :))), а прави каквото ти казвам

 RE: КЛАС Нина (гост) 19.07.2007 09:56

Искам да попитам работник, който назначаваме например от 20.07 трябва ли да му изключим стажа от Бюрото по труда, защото то е обезщетение, а лицето не не било в трудовоправни отношения

 RE: КЛАС ЛС Профил 19.07.2007 09:59

Да,ще го изключите този стаж и ще вземете стажа,който е сходен с длъжността,която ще заема при вас.

 RE: КЛАС Филка Профил 19.07.2007 10:52

Съгласно направеното допълнение, правото за получаване на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит възниква при придобит трудов стаж и професионален опит, не по-малък от една година. Следователно на работниците с една и повече години трудов стаж в едно предприятие, които към 1 юли 200 7 г. работят и продължават да работят в същото предприятие следва да се изплаща допълнително трудово възнаграждение по чл. 12, ал. 1 от НСОРЗ.
Този отговор не ми е много ясен. Казано е не по- малък от една година, което ще рече, че ако във вътрешните правила сме приели 3години не е по- малък от една, може да си остане три. Така ми отговориха на семинар. И пак казвам, прословутите УКАЗАНИЯ СЕ ОЧАКВАТ ДРУГАТА СЕДМИЦА!

 RE: КЛАС гост (гост) 19.07.2007 11:07

А какво правим в случай, че назначим пенсионер на трудов договор?Има ли разлика, че е пенсионер или минава на общо основание и прилагаме правилата като при другите?

 RE: КЛАС Криси (гост) 19.07.2007 15:33

Продължавам да твърдя, че не се изключва стажа от бюрото по труда, и казармата,ако е преди 01.07.2007 г., тъй като е заварено положение.

 RE: КЛАС гост (гост) 19.07.2007 15:36

никой ли не назначава пенсионери на трудов договор?целия стаж ли да им призная?

 RE: КЛАС гост (гост) 19.07.2007 15:39

Ако призная целия общ трудов стаж на служител назначен след 01.07.07 за клас, нарушавам ли наредбата и дали някой ще има нещо против?Какво смятате по този въпрос?

 RE: КЛАС ЛС Профил 19.07.2007 15:39

Пенсионера се назначава като всички останали,за него важат същите правила.Няма да му признавате целия стаж.

 RE: КЛАС Нина (гост) 19.07.2007 15:41

Имам работник който ми носи трудова и осигурителна книжка. От една и съща фирма има в осиг. 2 г. и 6 м. и в трудовата 4 г. 7 м. и 9 м. на БТ. Ще го назначим от 01.08. Колко години ще му признаем за придобит тр.стаж и проф.опит след като това което е работил досега е сходно във ВПРЗ и дали ще трябва да изключим БТ.

 RE: КЛАС Нина (гост) 19.07.2007 16:44

Никой ли не може да отговори

 RE: КЛАС Ани (гост) 19.07.2007 19:52

Признавате му стажа за придобит трудов опит само по трудова книжка, без БТ

 RE: КЛАС vita (гост) 20.07.2007 09:10

Eй, хора нещо се отнесохте! Нека се изясниме и уточниме, щото нещо не ми стана ясно.Назначен работник или служител на 01.07.07 за придоби трудов стаж и професионален опит ще се зачита :
1.Целия трудов стаж на лицето до 01.07.07
2.Трудовия стаж който съответства на професионалната квалификация на лицето придобит до 01.07.07
Нека който знае разясни :)

 RE: КЛАС Дани (гост) 20.07.2007 10:38

Зависи какво сте приели във вътрешните правила. Аз назначих вчера работник, на който му признавам целия трудов стаж, въпреки че не е сходен, просто защото така сме приели във вътр. правила. А работниците, работещи във фирмата преди 01.07.2007г. запазват това, което са получавали до сега като процент и сума. Ако греша, моля някой да ме поправи.

 RE: КЛАС бъни (гост) 20.07.2007 10:47

дани как така ще му признаеш целият стаж бе? според мене не можеш. нали затова е тази нова наредба... ако му приднаеш целият стаж си караш по старата наредла и за какво ни е нова тогава? мисля че бъркаш.

 RE: КЛАС vita (гост) 20.07.2007 13:05


НЕОФИЦИАЛНО
ПРЕДВАРИТЕЛЕН ВАРИАНТ

УКАЗАНИЯ № .............................
ЗА ПРИЛАГАНЕТО НА НАРЕДБАТА ЗА СТРУКТУРАТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТНАТА ЗАПЛАТА

Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, приета с Постановление № 4 на Министерския съвет от 17 януари 2007 година (Обн. ДВ, бр. 9 от 26.01.2007 г.) се прилага от 01 юли 2007 година за работниците и служителите по трудово правоотношение във всички предприятия по смисъла на § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, независимо от формата на собственост и източниците на финансиране.
Приложното поле на наредбата е при провеждане на колективното трудово договаряне на браншово равнище и на ниво предприятие, както и при определянето и договарянето на условията по индивидуалните трудови договори. Изискванията на наредбата се конкретизират чрез вътрешните правила за организация на работната заплата, разработени според изискванията на чл. 22 и свързаните с тях други вътрешни актове на предприятието.
І. Допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит
Допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит се заплаща месечно, в процент върху основната работна заплата на работниците и служителите, определена с индивидуалния трудов договор.
За работник и служител, който след 1 юли 2007 година работи и продължава да работи в същото предприятие, в т.ч. на различни работни места и длъжности и в случаите на чл. 123 и 123а от Кодекса на труда при промяна на работодателя, за придобит трудов стаж и професионален опит му се зачита целият трудов стаж, признат по реда на Кодекса на труда до влизане в сила на наредбата. В тези случаи преизчисляване на трудовия стаж, придобит до 30 юни 2007 година включително, не се извършва.
За работник и служител, който след 1 юли 2007 година сменя предприятието и работодателя си, и постъпва на нова работа, новият работодател при определяне на продължителността на трудовия стаж и професионалния опит на работника или служителя, за които ще изплаща допълнително трудово възнаграждение, трябва да отчете и трудовия стаж на работника или служителя, придобит до датата на възникване на новото трудово правоотношение, в друго предприятие на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия.
Условията, при които се зачита сходният характер на работата, длъжността или професията се определят с колективен трудов договор на браншово равнище или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието. Определянето на сходството е право и компетентност на договарящите страни по колективния трудов договор или на работодателя. Други юридически лица и държавни органи не могат да се намесват, да тълкуват или да дават указания и да променят определените условия.
При определяне на продължителността на трудовия стаж и професионалния опит на работника или служителя се зачита времето, през което съществува трудово правоотношение, или през което работникът или служителят е работил като държавен служител - чл. 351 от Кодекса на труда. За трудов стаж се признава цялото време на съществуване на трудовото правоотношение във всички случаи по чл. 352 и чл. 353 от Кодекса на труда.
(Коментар трудов стаж по чл. 354 КТ, както и признаваните по силата на НДДТВ периоди без трудово правоотношение, не се признават, ако не са заварено положение.)
Минималния размер на процента, участващ при изчисляване на индивидуалния размер на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит е определен от Министерския съвет на 0,6 на сто, за всяка година придобит трудов стаж и професионален опит и се отнася за всички предприятия в страната.
С колективен трудов договор на браншово равнище може да се договори процент, по-висок от 0,6 на сто, за допълнителното трудово възнаграждение за всяка година придобит трудов стаж и професионален опит. Конкретният процент в предприятието се определя в колективен трудов договор и/или във вътрешните правила за организация на работната заплата, и в индивидуалния трудов договор.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се изменя на период, не по-малък от една година придобит трудов стаж и професионален опит от работника или служителя.
Правото на работника или служителя за получаване на допълнително трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит, освен ако не е договорено или определено друго с колективен трудов договор или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието, възниква при придобит трудов стаж и професионален опит, не по-малък от една година.
(Коментар 1. За заварените случаи със стаж по-голям от една година от 1 юли следва да се начисли съответният процент.
2. Може да се договори или определи във ВПРЗ период, по голям от 1 година, но не и по-малък.)
Допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време. В този смисъл, ако работник или служител работи по основен трудов договор 8 часа и има втори трудов договор, то той има право на допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит само по основното трудово правоотношение. В случай, че по първия трудов договор работникът или служителят работи на непълно работно време, той има право и на допълнително трудово възнаграждение и по втори трудов договор само за времето, с което се допълва продължителността на работното време до 8 часа.

ІІ. Допълнителни трудови възнаграждения с постоянен характер
Допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер са определени в член 15 от наредбата - за образователна степен "доктор" и за научна степен "доктор на науките", както и за придобит трудов стаж и професионален опит.
С колективен трудов договор и/или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието могат да се договарят и определят и други допълнителни трудови възнаграждения с постоянен характер, извън посочените в чл. 15. В обхвата им не могат да се включват допълнителни трудови възнаграждения за нощен труд и за извънреден труд, независимо от въведената организация на труда и отчитането на работното време, както и други допълнителни трудови възнаграждения с временен (инцидентен) характер.
ІІІ. Прилагане на § 1 от Заключителните разпоредби
За работници и служители, които към момента на влизане в сила на наредбата се намират в трудово правоотношение със същия работодател, както и в случаите на промяна на работодателя по чл. 123 и 123а от Кодекса на труда размерът на допълнителното им трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит не може да бъде по-малък от размера на допълнителното им трудово възнаграждение за продължителна работа, определен по реда на отменената Наредба за допълнителните и други трудови възнаграждения.
При определяне на конкретния индивидуален размер на допълнителнителното трудово възнаграждение на работника или служителя участват годините трудов стаж и професионален опит, прилаганият процент в предприятието и размерът на основната работна заплата по индивидуалния трудов договор.
Запазването на размера на допълнителното трудово възнаграждение изисква и запазване на стойностите на компонентите, които го определят. Индивидуалният размер на допълнителното трудово възнаграждение след 1 юли 2007 година трябва да се изменя на всяка година придобит трудов стаж и професионален опит от работника или служителя, или на друг период, договорен в колективния трудов договор или определен във вътрешните правила за организация на работната заплата, но не по-малък от една година..
Член 66, ал. 1, т. 7 от Кодекса на труда изисква трудовият договор да съдържа данни за страните по него и да определя: ... 7. основното и допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер, както и периодичността на тяхното изплащане;. Съгласно чл. 119 от Кодекса на труда промените в трудовото правоотношение трябва да се извършват с писмено съгласие между страните, като се спазват изискванията и на чл. 118 от Кодекса на труда. За да се изпълнят посочените разпоредби на Кодекса на труда е необходимо да се подпише допълнително споразумение към трудовия договор между работника или служителя и работодателя.
Изготвянето и подписването на допълнителните споразумения към трудовите договори не е задължително да става на 1 юли 2007 година, а може да се извърши при следваща промяна на условията по трудовия договор от датата на изменение на размера на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит и други промени.
Достатъчно условие за изпълнението на изискванията на § 1 от Заключителните разпоредби на наредбата е работодателят да издаде заповед, с която да определи запазване на получавания размер и процент на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа като размер и процент на новото допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит за всички работници и служители.
За работници и служители, които към момента на влизане в сила на наредбата се намират в трудово правоотношение със същия работодател, както и в случаите на промяна на работодателя по чл. 123 и 123а от Кодекса на труда, трудовият им стаж и професионален опит не се преизчислява по реда на чл. 12 от наредбата.

 RE: КЛАС Дани (гост) 20.07.2007 14:24

Бъни, те хората много хубаво са го написали бе, шефа решава, узаконява се с ВП и сме ние!
Цитат от по горе:
Условията, при които се зачита сходният характер на работата, длъжността или професията се определят с колективен трудов договор на браншово равнище или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието. Определянето на сходството е право и компетентност на договарящите страни по колективния трудов договор или на работодателя. Други юридически лица и държавни органи не могат да се намесват, да тълкуват или да дават указания и да променят определените условия.

 RE: КЛАС ЛС Профил 20.07.2007 14:27

Не е вярно,че само шефа решава.Вътрешните правила се приемат от общото събрание на работниците.

 RE: КЛАС Дани (гост) 20.07.2007 14:27

А, пропуснах нещо - новата наредба е за шефове, които искат да дават по - малко пари на работниците си. Всичко е въпрос на разбиране от ъководството.

 RE: КЛАС Дани (гост) 20.07.2007 14:32

Абсолютно верно ЛС, но за да се приеме от общо събрание първо шефа трябва да каже аз предлагам така да бъде, после те гласуват и това е.

 RE: КЛАС vita (гост) 20.07.2007 15:54

Дани нещо не те разбирам и немога да се съглася с теб.Цитирам:
За работник и служител, който след 1 юли 2007 година сменя предприятието и работодателя си, и постъпва на нова работа, новият работодател при определяне на продължителността на трудовия стаж и професионалния опит на работника или служителя, за които ще изплаща допълнително трудово възнаграждение, трябва да отчете и трудовия стаж на работника или служителя, придобит до датата на възникване на новото трудово правоотношение, в друго предприятие на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия.
Т.Е случва се следното: На 01.07.07 назначавам жена на длъжност "екпедитор стоки и товари",която преди това е работила 15год. като монтьор. В случая според мен на жената не и се полага % за придобит тр.стаж и професионален опит т.к няма стаж на същата, сходнаили със същия характер работа, длъжностили професия( нищо че има 15г. трудов стаж)
Права ли съм в разсъжденията си?Има ли значение какво си завършил(образованието) и трудовия ти стаж по специалноста при определяне на допълнителното възнаграждение за придобит тр. сатаж и професионален опит?

 RE: КЛАС ЛС Профил 20.07.2007 15:57

Напълно си права в разсъжденията си.Няма никакво значение образованието,което си завършил.По скоро определящо е това,което си работил дали е сходно с това,което ще работиш като постъпваш на нова работа.

 RE: КЛАС Дани (гост) 20.07.2007 16:19

Да, но когато работодателят иска да и плаща целия трудов стаж, независимо какво е работила тази жена, дали е била монтьор или счетоводител какъв е проблема? Наредбата не го забранява. Никъде не пише, че не може да се признава целия трудов стаж.

 RE: КЛАС vita (гост) 20.07.2007 16:44

Дани, съгласна съм донякъде с теб,че щом на работодателя не му е забранено, значи му е разрешено, но относно новата наредба е малко нелогично т.к останах с впечатлението, че тя иска точно това да се избегне.Но пробвай може и да си права.Това твое твърдение трябва да е законово регламентирано или пояснено.Пусни запитване до съответното министерсво на сайта им може и да ти отговорят.

"Ако всички са съгласни, значи никой не мисли"; )

 RE: КЛАС zdr (гост) 23.07.2007 11:52

Моля, нека обобщим:
1. На работещите в предприятието към 01.07.07 не се преизчислява стажа
и
- на работниците с над 3 г. тр. стаж се променя с доп. спор. наименованието на класа с "доп. възн. за придобит тр. ст......"
- на работниците с по-малко от 3 г. и повече от 1 г. тр. стаж, ако с вътр. правила е решено, се начислява %
2. На постъпилите на и след 01.07.07 се изчислява придобития стаж на сходна длъжност и се начислява % за всяко година от този стаж.

Ако преди 3 г. примерно човекът е работил на различна длъжност, но при същия работодател, този стаж не се вдема предвид, нали?

 RE: КЛАС toni (гост) 23.07.2007 12:34

Имам назначен пенсионер на 4 часа от 01.01.2007 , на който не съм начислявала % прослужено време ,Той нямя тр. книжка , тъй като всички документи е предал в Пенсионното.
Сега трябва ли да му начислявам тр. стаж
 

 RE: КЛАС John Профил 23.07.2007 12:34

Ето един интересен въпрос. Ако този хипотетичен човек не беше напускал предприятието, по силата на чл. 12, ал. 2 от наредбата стажът му се признава, ако ще и 10 различни длъжности да е сменил и при това със съвършено различен характер на трудовите задължения. А в случая работодателят ще трябва да прецени признава ли сходен характер на работата.
Предполагам, че би могъл да признае този стаж, макар и на различна длъжност. Тук влиза в действие втората част - "професионален опит", който се състои не само в натрупването във времето (заедно със стажа) на чисто рутинни умения за изпълняването на основните трудови задължения, но и натрупване на опит по отношение на взаимовръзките в предприятието от гледна точка на общото му функциониране. И, общо взето, длъжността (позицията), която е заемал човек, не влияе много силно по отношение на този опит. Така че този човек вече познава предприятието отвътре, т.е. има "професионалния опит" за бързо навлизане в новите си длъжностни функции.
Естествено, това подлежи на преценка от страна на работодателя и не е задължен да признава този стаж. Още повече, че в случая тази преценка е много по-облегчена, защото става въпрос за работа в същото предприятие.
реклама

ODIT.info > Дискусия > Трудови отношения